Zonder enige twijfel is mijn grootste angst dat we op lange vluchten met onze baby niet op de ‘familierij’ zitten. Op zo’n familierij heb je geen stoelen voor je én kun je een babybedje aan de wand bevestigen. Het geeft mij een rustgevend gevoel als ik weet dat ik mijn kind tijdens de vlucht in het bedje kan leggen om haar te laten slapen (als je geluk hebt) en ik mijn handen vrij heb. Normaal gesproken kun je van tevoren geen plek reserveren op deze familierij dus lijkt het altijd uit te monden in een ‘gevecht‘ tussen vliegende ouders met kindjes onder de 2 jaar.
Toch kan ik met trots vertellen dat ik nog nooit een lange vlucht heb gehad zonder dat we niet op de familierij zaten of een andere mooie oplossing kregen. Graag deel ik daarom mijn ervaringen en vertel ik je hoe je de meeste kans maakt om op de familierij terecht te komen! Ik moet daarbij wel aangeven dat ik (bijna) altijd met KLM of Delta vlieg, dus houd daar rekening mee.
Graag deel ik daarom mijn ervaringen en vertel ik je hoe je de meeste kans maakt om op de familierij terecht te komen!
Zomaar wat antwoorden
Als je contact opneemt met de luchtvaartmaatschappij en vraagt hoe je een plek op de familierij kunt reserveren dan hoor je altijd iets anders. Antwoorden die ik gekregen heb zijn:
- “Je moet de vliegmaatschappij ver van tevoren bellen om de familierij te reserveren.”
Dat probeer ik elke keer, maar ze zeggen altijd dat dat niet kan tot de dag van de vlucht. - “Je moet de eerste familie zijn bij het inchecken op het vliegveld.”
Onzin! Wij zijn vaak genoeg als eerste familie bij de incheckbalie van het vliegveld maar dan kregen we te horen dat de familierij al vol was (ik weet nog steeds niet hoe en bij de luchtvaartmaatschappij wisten ze het ook niet). - “Je moet de jongste baby hebben.”
Voorrang gebaseerd op de leeftijd van je baby. Nog nooit meegemaakt! - “Je moet onze klantenservice vragen of ze het ‘reserveringsteam’ in India kunnen vragen om de familierij te boeken.”
Dat is serieus wat een medewerker op Schiphol mij een keer heeft verteld. - “Het is onmogelijk want de vlucht is volledig volgeboekt.”
Dan moet je de handdoek in de ring gooien, toch? NEE! Als je écht wilt weten wat je moet doen om een plekje op die rij te scoren, volg dan deze tips.
Deze tips helpen je aan een plekje op de familierij!
1. Elk moment als jij met iemand van de luchtvaartmaatschappij spreekt, vraag dan om de familierij. Bijna iedereen zal ‘nee’ zeggen. Keyword hier is ‘bijna’. Dus blijf vragen! Vraag het wanneer je je vlucht boekt (dan kun je ze al aangeven dat jij een babybedje hebt gevraagd), vraag het aan de balie als je je bagage incheckt, vraag het aan de grondsteward(ess) bij de gate en vraag het aan de purser als je binnenkomt in het vliegtuig.
2. Uit mijn ervaring is de final decision maker bijna altijd de grondsteward(ess) bij de gate. Dus zodra de gate geopend is, ga dan meteen naar deze persoon toe om te vragen of je op de familierij kunt zitten. Grondstewards en/of grondstewardessen krijgen veel verzoeken (vaak van gestresste reizigers) dus blijf positief, geduldig, en dankbaar.
3. Vaak zal de grondsteward(ess) zeggen dat ze moet kijken voor je dus dat je even moet wachten. Het is belangrijk dat je dicht bij de balie wacht met je baby zichtbaar voor het personeel. Het helpt dan ook als je baby een beetje meewerkt met een schattige glimlach naar de grondsteward(ess). Toen wij voor de eerste keer naar Florida vlogen, zei de (lieve) grondstewardess: “Eigenlijk mag ik die rij niet vrijgeven maar omdat jullie dochter zo’n schatje is, krijgen jullie ‘m wel!.” Nou, dat is waarschijnlijk niet volgens de luchtvaartmaatschappijregels maar wij zaten wel lekker op de onze felbegeerde familierij! Maak dus zeker gebruik van je schattige baby!
Maak dus zeker gebruik van je schattige baby!
4. Als de familierij echt al gereserveerd is omdat een andere familie als eerste was, geef dan niet meteen op. Er zijn andere oplossingen; vraag het aan de grondsteward(ess) of purser in het vliegtuig. Wij hebben bijvoorbeeld een keer meegemaakt dat ze ons een vrije stoel naast onze stoelen gaven, zodat onze baby tussen ons in kon liggen. Ook hebben we een keer meegemaakt dat we geüpgraded werden naar economy comfort omdat er geen familierij was.
En als het je dan écht niet lukt, geen zorgen. De familierij is niet altijd prettig en zeker geen garantie voor een rustige vlucht. De familierij is vaak 4 stoelen met 2 beschikbare babybedjes. Dat betekent dat er ook een huilende baby naast jouw baby kan komen te liggen met de kans dat ze elkaar wakker maken. En nog erger, een baby mag alleen in het babybedje liggen zolang het lampje van fasten seatbelt uit is. Dus elke keer als de piloot zegt: “Even wat turbulentie”, dan moet je jouw baby wakker maken en uit het babybedje halen. En als laatste: het babybedje zit vast aan een hele dunne muur voor de wc’s waar mensen veel tegenaan leunen en zo ook je baby wakker maken. Een babybedje is dus niet altijd zaligmakend. 🙂
Dus elke keer als de piloot zegt: “Even wat turbulentie”, dan moet je jouw baby wakker maken en uit het babybedje halen.
Dus blijf maar positief en weet dat een vlucht niet voor altijd duurt! “Wij wensen u een prettige reis toe!”