Parijs met een dreumes: dit moet je zeker zien en doen!

Auteur: Anne

Dit artikel is gepubliceerd op: 28/04/2018

Mijn vriend is van de zogenoemde ‘ervaringscadeaus’. Dus voor mijn laatste verjaardag kreeg ik een weekendje Parijs!  😀  Twee weken later gingen we al. Het was het eerste echt warme weekend van 2018, met elke dag voorspelde temperaturen van rond de 30 graden. Een goed excuus dus om gelijk even wat nieuwe zomerse jurkjes en kleertjes voor ons dochtertje te kopen bij de Bijenkorf en Zara 😉  Puck moet er in de stad van de mode natuurlijk op en top uitzien!

Op een klein stationnetje

Mijn vriend had kaartjes besteld voor de Thalys (nu Eurostar, red.). Ik was nog nooit met de trein naar Parijs geweest dus dat alleen al was superleuk! En hoe gaaf, in iets meer dan 3 uur ben je in hartje Parijs! Onze trip begon in Amsterdam: zo rond 8.00 namen we de tram naar Amsterdam Centraal. Daar aangekomen meteen door naar de lift onder spoor 15, want kinderwagen… Het is goed om te weten dat de liften (in ieder geval die van spoor 15) op Amsterdam Centraal zich bevinden in de buitenste gangen van het station. Daar kwamen we pas achter toen we de Bugaboo met 2 reistassen omhoog hadden getild…!

Goed om te weten dat de liften op Amsterdam Centraal zich bevinden in de buitenste gangen van het station. Daar kwamen we pas achter toen we de Bugaboo met 2 reistassen omhoog hadden getild…

Puck was die ochtend al erg huilerig, dus we zagen de bui op deze mooie zomerse dag al hangen; dat zou een lange reis worden. Op het perron ging Puck aardig los en de andere passagiers keken ons al met angstige blikken aan. Je zag ze bijna hopen dat wij niet naast hen zouden komen te zitten. Eenmaal goed en wel geïnstalleerd in de coupé, was ze gelukkig rustig (overigens was dat installeren nog best een gedoe, want héél breed zijn de gangen van de Thalys niet). Gelukkig had mijn vriend 2 stoelen gereserveerd in een vierzitje met tafel in het midden, zo hadden we net iets meer ruimte. En het was ook heel fijn dat onze coupe zich naast de restauratie bevond. Achteraf bleek dat enorm handig. Die wil ik ook als tip meegeven: in de restauratie hebt je de ruimte om even met je kleintje te wandelen of spelen. Wij hadden het bovenstel van de kinderwagen er neergezet zodat Puck daar mooi 2 uurtjes kon slapen.

Tip: in de restauratie hebt je de ruimte om even met je kleintje te wandelen of spelen. Wij hadden het bovenstel van de kinderwagen er neergezet zodat Puck daar mooi 2 uurtjes kon slapen.

Dat betekende overigens wel dat we eigenlijk meer in de restauratie hebben gestaan dan dat we op onze stoelen konden zitten, maar belangrijker was dat Puck goed sliep 😉

Dag 1: eindelijk in Parijs

Rond de middag kwam de Thalys aan op Gare du Nord. Daar namen we een taxi naar het hotel, Novotel Gare de Lyon, een echt familiehotel. Puck kreeg bij aankomst meteen 2 knuffeltjes.  Verder hebben ze er een binnenzwembad en een speelhoek (daar hebben we overigens geen gebruik van gemaakt, maar wel fijn dat het er is). Zoals afgesproken kwamen ze een kinderbedje plaatsen op onze kamer en na een paar minuten brachten ze zelfs een heerlijke fles champagne met lekkere chipjes en tapenade (had mijn lief geregeld). Nadat we ons even hadden opgefrist leek het ons een goed idee om te gaan wandelen naar het dichtbijgelegen Place des Vosges. Helaas was Puck nog steeds erg verdrietig, ze bleek namelijk het hand-voet-mondziekte te hebben en had allemaal rode bultjes op haar lichaam en aften op haar tong. Zo zielig! Op Place des Vosges stalden we op een mooi plekje in de schaduw een picknickkleed uit dat we (ik dus;)) mee hadden genomen. Gelukkig was Puck toen iets relaxter en stond ze uitgebreid contact te maken en te lachen naar de Parijse kindjes om haar heen.

‘Samen’ romantisch uit eten

Puck is altijd al wel een goede slaper. Meestal valt ze zo rond 20.00 uur in slaap. Dus ook deze keer gingen we iets voor 20.00 uur de deur uit zodat zij lekker in slaap kon vallen in de Bugaboo. Terwijl wij ondertussen zochten naar een leuk restaurantje. Al snel kwamen we een leuk terras tegen met een tafel waar we ook de kinderwagen makkelijk kwijt konden. Puck sliep nog niet echt, maar we besloten toch maar te gaan zitten. Helaas besloot Puck precies op dat moment op een huilen te zetten. Om de andere gasten niet tot last te zijn liep mijn vriend maar even een blokje om, zonder resultaat. 5 blokjes om later sliep ze eindelijk en konden wij genieten van het FAN-TAS-TISCHE Italiaanse eten. Ja Italiaans inderdaad! Misschien een beetje stom zo in Parijs, maar we zagen al op Tripadvisor dat Il Quadrifoglio heel goede recensies had dus besloten we daar te eten. Echt een aanrader! Terug in het hotel hoefden we Puck alleen over te hevelen in het bedje, gelukkig sliep ze rustig verder.

Dag 2: 18.335 stappen (op slippers)

Puck was de volgende ochtend een heel vrolijk meisje, en ze leek geen last meer te hebben van haar rode bultjes. Zij blij, wij blij: een goed begin van de dag! Vanuit onze hotelkamer kon je de Eiffeltoren zien, ergens in de verte, maar toch! Dat was dus meteen een mooi doel voor die dag. Eerst nog even een ontbijtje gescoord bij een cafeetje net naast de boerenmarkt, le marché d’Aligre. Het was heerlijk weer en we hadden een leuke route uitgestippeld, langs de Seine, via de Notre Dame, door de gezellige wijk Saint-Germain-des-Prés en uiteindelijk, na ruim 1,5 uur wandelen op slippers, en 8248 stappen later, waren we bij de Eiffeltoren. Daar hebben we het picknickkleed weer uitgelegd op een mooi plekje in de schaduw. Puck kon lekker bewegen en kruipen en wij konden genieten van het uitzicht op de Eiffeltoren en alle mensen om ons heen. Het was inmiddels tijd om te lunchen, en voor Puck om te gaan slapen, dus gingen we weer aan de wandel. Op het moment dat ze in slaap viel waren wij net in een superleuk straatje met allemaal restaurants. We hebben heerlijk (Frans) geluncht bij het oudste café van Parijs, Le Procope in de Cour du Commerce-Saint-André. Op de terugweg kwamen we nog langs Rue Crémieux, een mooi kleurrijk straatje. Het bezoeken waard als je toch in de buurt bent. Het was een heerlijke dag: Puck was blij en het weer was top.

Dag 3: lang leven het lentegevoel

Onze trein naar Amsterdam zou pas om 14.15 uur vertrekken dus we hadden nog de hele ochtend in Parijs. We besloten nog even naar Jardin des Plantes te gaan, op nog geen 15 minuten lopen van het hotel. Het was nog vroeg en lekker rustig, dus we konden in alle rust genieten van dit ontzettend mooi aangelegd park, vol met bloemen en bebloesemde bomen. Het leuke is dat er daar ook een dierentuin is: de Ménagerie du Jardin des Plantes. Het werd geopend in 1794 en daarmee is het een van de oudste dierentuinen ter wereld! Het park is niet heel groot maar zeker de moeite waard om te bezoeken met kids (prijs is 28 euro voor 2 personen, kinderen onder de 3 mogen gratis naar binnen). Puck viel halverwege in slaap, maar dat terzijde… 😛

En toen was het alweer tijd om naar huis te gaan. We hadden alle spullen al ingepakt en bij het hotel laten stallen. Rond 13.00 uur namen we de taxi naar Gare du Nord. De terugreis duurde ietsje langer, door een vertraging. Puck slaapt nog 2 keer op een dag dus ’s middags kon ze nog lekker even een uurtje uur slapen (en stonden we weer bijna de hele reis in de restauratie ;-)) Het waren een paar heerlijke zomerse lentedagen in Parijs en dus een geslaagd ‘ervaringscadeau’. Alleen hoop ik volgende keer wel op een aanzoek. 😉

Tips

Nog 2 tips voor als je met een baby of dreumes naar Parijs gaat:

• Wij hadden de Topmark tafelhangstoel weer mee – ideaal voor op reis – maar niet geschikt voor de Franse bistrotafeltjes, dus die hoeft de volgende keer niet mee.
  • Een draagzak was handig geweest – we wisten het – maar die waren we (lees: hij ;-)) vergeten mee te nemen. Zie onze overige favoriete reisartikelen!
Onze favoriete reisartikelen voor een vakantie met kinderen

Deze blogs over Parijs met kinderen al gelezen?

Lunchstop in Parijs met baby! Rosalie tipt dit heerlijke adresje!

Op zaterdag 1 september 2018 vertrokken we om 5 uur ‘s ochtends naar Frankrijk. Fedde van toen 5,5 maand haalden we 5 minuutjes voor vertrek

Lees verder

Weekendje Parijs?! 3 goede redenen waarom je de kinderwagen beter thuis kunt laten

Genietend van de eerste zonnestralen besloten we dinsdag om die aanstaande vrijdag naar Parijs te gaan. Een ministedentrip met goede vrienden én onze dreumes. Al

Walt Disney Studios Park met kids

De laatste dag voor ons Disney avontuur was alweer aangebroken. Ook die ochtend stonden we vroeg op. We pakten onze spullen in en haalden het