Rondreis door Andalusië met kinderen: blogger Ilse is enthousiast!

Auteur: Ilse

Dit artikel is gepubliceerd op: 5/10/2018

Zon, zee, witte dorpjes, tapas en wijn. Dat en nog veel meer is voor ons Andalusië! Met onze 2 kids van 1 en 3 jaar oud gingen we op roadtrip door deze Zuid-Spaanse provincie. Wat hebben we genoten!

Ready for take off

Vanaf Eindhoven Airport vlogen we in 3,5 uur naar Malaga. Een tas vol snacks en speelgoed en een ‘go-with-the-flowmentaliteit’ zorgden voor een prima vlucht. Op het vliegveld stond iemand van 1 Rent a Car ons al op te wachten en in no time waren we onderweg naar Tarifa. Op puertalamar.com hadden we appartement Sancho IV geboekt. Het appartement hadden we zo gevonden, maar een parkeerplaats vinden bleek een klein drama. Het gebouw ligt aan de haven in het oude centrum van Tarifa: een prachtige locatie, helemaal nieuw met 2 slaapkamers en een speeltuin voor de deur, perfect dus.

Laat eten

In Spanje eten ze laat, dus dat is wel even wennen voor kinderen die een Nederlands ritme hebben. Gelukkig zijn de onze alle 2 flexibel dus na een dag ging het al prima. Veel restaurants in minder toeristische gebieden, zoals Tarifa, gaan pas na 20.00 uur open. Tapas kun je overal krijgen en dat is voor de kinderen ook een feest. Een kinderstoel is aan de Costa de la Luz niet zo gemakkelijk te vinden, dus hebben we bij de eerste de beste Carrefour een reisvariant gekocht.

Tarifa

Wij vonden Tarifa een heerlijke plek. Een oud centrum met kleine straatjes, boetiekjes, restaurantjes en nog niet zo toeristisch. Bij Tarifa komen de Middellandse zee en de Atlantische oceaan samen. Voor de kinderen was het geweldig om de kitesurfers te zien terwijl ze lekker aan het spelen waren op het knusse familiestrand. We bleven er 2 nachten en genoten vooral van het strand, het centrum en het lekkere eten.

Zoals ik al aangaf, is parkeren in Tarifa een uitdaging. We hadden de auto de avond ervoor nog verplaatst, maar de volgende ochtend konden we hem niet meer vinden. Je raadt het al: weggesleept. Ondanks alle vooroordelen over de Spaanse politie was de auto vrij snel terug. Na zo’n start hadden we wel een lekker ontbijt verdiend en dat lukte bij Surla. Geen kinderstoel of kindermenu maar die hebben we absoluut niet gemist. Een XXL-croissant en een smoothie zorgen voor stille kindjes.

Koeien op het strand

Onze trip ging verder in de richting van Cadiz. We kozen ervoor om niet over de snelweg te rijden, maar door de binnenlanden. Wat een natuur, prachtig! Met overal waar je kijkt stieren en heel veel windmolens. Onze eerste stop was het strand van Bolonia. Onze jongste sliep dus gingen we met de oudste het strand op om te rennen en de koeien te bekijken die daar op het strand leven. “Dat is wel een beetje raar, hè mama.”

Vervolgens op naar Conil de la Frontera tot het moment dat de jongste besloot dat hij lang genoeg in de auto had gezeten. We stopten bij het eerstvolgende dorp, Zahara de Los Atunes. Wit strand, blauwe zee en een strandbar, het echte vakantiegevoel! Ondanks dat de jongens nog niet klaar waren met spelen in het zand, toch maar weer de auto in op weg naar ons volgende hotel.

Wit strand, blauwe zee en een strandbar, het echte vakantiegevoel!

Luxe, luxer, Fuerte Conil-Costa Luz

Ons hotel in Conil de la Frontera was het superluxe Fuerte Conil-Costa Luz. Bij de ontvangst kregen we een sherry en de kinderen een sapje. Onze familiekamer bestond uit 2 slaapkamers waarvan een met kinderbedje, 2 balkons en een grote badkamer met 2 badeendjes. Het zijn de details die het hem doen. Het hotel is groot, maar door de opzet is het niet massaal. Het heeft heel veel zwembaden en een erg mooie tuin. Het enige nadeel is dat er maar een verwarmd zwembad is, waardoor je beperkt bent met heel kleine kinderen.

Conil is een wit dorp aan de Costa de la Luz. Het heeft kleine straatjes met eettentjes en winkeltjes en een hele relaxte sfeer. Het kan behoorlijk waaien aan de Costa de la Luz dus lekker aan het strand liggen is er helaas niet bij. Maar met een emmertje en een schepje is het er prima vertoeven. We hebben heerlijk gegeten op het dakterras van La Azotea de Maria, zeker een aanrader. Vanuit Conil wilden we een dagje naar Cadiz, maar omdat we het zo naar ons zin hadden in Conil zijn we daar lekker gebleven.

Jerez, stad van de sherry

Nog een keer genoten we van de te lekkere eitjes, pannenkoeken, cakejes en kaasjes bij het ontbijtbuffet. Vol energie stapten we in de auto op weg naar Jerez de la Frontera, de stad van de sherry. Normaliter zouden we meteen een tour doen bij een sherryhuis, maar met de kinderen kozen we ervoor om de stad te verkennen en de proeverij over te slaan. We vermaakten ons prima met het rondslenteren in de stad, de highlights bewonderen, paarden kijken en tapas eten. Voor de kinderen is er genoeg te bekijken. Na een paar uur stapten we de auto weer in op naar onze volgende slaapplek.

Sevilla

Iedereen roept altijd hoe mooi Sevilla is, en dus waren onze verwachtingen hooggespannen. Inmiddels roepen wij het ook! Wat een geweldig mooie en knusse stad en zo’n openluchtmuseum is voor kinderen te gek. Ons appartement hadden we op Airbnb geboekt en lag in de wijk San Bernardo, op 5 minuten lopen van de kathedraal. Een appartement (of hotel) met eigen parkeerplaats is geen overbodige luxe, want Sevilla heeft een tekort aan parkeerplaatsen.

Er is zo veel te doen in deze  dat ik daar een hele blog over zou kunnen schrijven. Wat je met kinderen zeker niet mag missen zijn:

Gezien de drukte skipten we de kathedraal, maar er zijn genoeg kerkjes waar je met de kinderen een kijkje kan nemen. De oudste keek zijn ogen uit in het Alcázar, het idee dat hier een prinses had gewoond vond hij geweldig. Het heeft hem ruim 2 uur beziggehouden. Konden wij mooi alles bewonderen en ondertussen van zijn verhalen genieten over wat de prinses allemaal had gedaan in het paleis. Het is wel aan te raden om vooraf even kaartjes te reserveren op de website van het Alcázar, want in drukke periodes zijn ze snel uitverkocht.

Wil je lekker ontbijten dan kan dat bij Almazen Café en Jester. Er is keuze genoeg aan leuke eettentjes. Onze tweede avond regende het behoorlijk heftig, waardoor we bij de eerste de beste pizzatent neer zijn geploft. Het was vreselijk, maar het personeel was zo lief voor de kids, dat dat veel goed maakte.

Het was aan de Costa del Sol…

Adiós Sevilla, we komen zeker nog een keer terug. Onze tweede vakantieweek brachten we door in Mijas Costa, dus stapten we de auto weer in op naar de kust. Het was een rit van 2,5 uur. Af en toe even stoppen om de benen te strekken, onder andere bij het natuurwonder El Torcal de Antequera. Sneakers aan en gaan. Geen strakke paden, maar kindvriendelijk klauteren in een maanlandschap waar je af en toe een berggeit tegenkomt. De kortste route van een klein uur is ideaal voor korte kinderbeentjes en ouders met kinderen in draagzakken. Even schakelen van witte dorpjes, rustige stranden en weilanden met stieren in de Costa de la Luz naar overal appartementen, restaurants en souvenirwinkels aan de Costa del Sol, tingeling.

Wij boffen met familie die een te gek appartement heeft in La cala de Mijas. Van daaruit maakten we een week lang de Costa del Sol onveilig. Met de volgende highlights:

• Mijas Pueblo: een klein wit dorpje in het binnenland dat bekendstaat om zijn ezeltjes. Normaal zouden we zo voorbij de familie ezel lopen, maar nu sprongen we – op verzoek van de oudste – in een karretje en verkenden we het dorp per ezel. De kinderen genoten enorm en de ezel had weer wat beweging.
  • Dolfijnen spotten: een van de hoogtepunten voor de kinderen. Bij Alborán Explorer, The Dolphin Boat in Fuengirola gingen we aan boord. We maakten een boottrip van anderhalf uur en zagen heel veel dolfijnen. Ze vertelden ons dat je met de boot van 11.00 uur de meeste kans hebt om dolfijnen te zien. Het personeel maakt er een echt feest van en betrekken de kinderen overal bij.
  • Malaga: de kinderen keken hun ogen uit op de Mercado de Atarazanas. Onze blonde krullenbol werd overspoeld met aandacht en ging met een volle buik de markt uit. Naast de markt vind je terrasjes waar de locals tapas eten en een wijntje drinken. Een leuke plek om mensen te kijken en te genieten van de stad.
  • Benalmádena: megatoeristisch maar de kinderen kun je niet gelukkiger maken met een avondje aan de haven van Benalmádena. Piratenboten, vissen voeren, arcadespelletjes, ijs en heel veel restaurants. Wij waren erg verrast door het lekkere eten van Japans restaurant Sakura.
  • Aan het strand van Benalmadena vind je Chiringuito La Cubana, dit vrolijke strandtentje mag je niet missen.

Ondanks dat we even moesten wennen aan de drukte van de Costa del Sol hadden we een heerlijke week. Er is veel te zien op korte rijafstand waardoor je makkelijk kunt afwisselen tussen dingen doen, bezichtigen en naar het strand en zwembad. Wij zijn na deze reis fan geworden van Andalusië, de Spanjaarden, het eten en de ‘mañana-mañanamentaliteit’. Andalusië is de perfecte plek voor een vakantie met het gezin.

Onze favoriete reisartikelen voor een vakantie met kinderen

Volg ons ook op:

Recente blogs:

Updates ontvangen?

Meld je aan
Sorry but there is some error in adding your email to our subscriber list. Please try again
Het inschrijven is gelukt!