Roadtrip door de Balkan met een peuter – deel 1: Slovenië

Auteur: Nikie

Dit artikel is gepubliceerd op: 27/09/2019

Onze planning voor de zomervakantie 2019 was rond… dachten we. We zouden gaan rondreizen door Brazilië: vliegtickets waren geboekt en toen… kwamen we erachter dat ik zwanger was. Met het recentelijk actieve zikavirus willen we natuurlijk geen risico lopen. Dus switchen we van plan A naar plan B: roadtrippen door de Balkan.

Onze route hebben we globaal uitgestippeld: Bosnië en Slovenië staan hoog op onze wishlist. Afhankelijk van de tijd die we over hebben, besluiten we door te steken naar Montenegro en via Kroatië rijden we dan weer terug naar Nederland.

De reis kan beginnen

De tijd vliegt voorbij en voor we het weten scheuren we over de Autobahn naar onze eerste bestemming: Lesce, Slovenië. De eerste nacht brengen we door in een echte Duitse Stube in een piepklein dorpje. Noah mag tussen ons in slapen, want de kinderbedjes zijn op. Dat is natuurlijk helemaal kaasje. De volgende ochtend rijden we na een uitgebreid ontbijt rijden door naar Slovenië. Het is druk op de Duitse snelweg. Voor ons is het prima zitten, maar Noah zit vast in zijn stoel, wat ik echt heel sneu vind. Daarom stoppen we regelmatig, zodat hij (en wij) onze benen even kunnen strekken.

Net als in een sprookjesboek

Slovenia has it all. Een divers land, met bergen, smaragdgroene rivieren en watervallen, wijngebieden, kilometerslange grotten en een mediterrane kust.  Aan het einde van de dag komen we eindelijk aan. Het is nog een klein uurtje rijden naar onze accommodatie. Onderweg heb ik contact met de eigenaresse over hoe we er het beste kunnen komen, want ze hebben geen specifiek adres. We moeten 30 minuten off road een berg op rijden en vanaf de parking nog 400 meter omhooglopen.

Dat blijkt in de praktijk iets uitdagender dan we denken, omdat het pad geen pad is, maar rotsblokken en stenen, stijl omhoog. We dragen Noah en onze spullen door het bos de berg op en wandelen zo een sprookjesboek in. De eigenaresse Andreja staat ons met haar hond Tica al op te wachten. We zijn echt even weg van de bewoonde wereld. Geen bereik op onze mobiele telefoon, geen televisie en internet of andere zaken die ons afleiden in ons drukke leven. Het is er stil!  Waar de bergen ons kleineren, imponeert het landschap. Het verse dennenhout en de geur van een knisperend haardvuur. We gaan op ‘reset’ en onze zintuigen staan weer op scherp. Onze vakantie is begonnen.

Zdravo Slovenija!

De volgende dag brengen we een bezoek aan de hoofdstad, Ljubljana. Een compacte, sfeervolle stad die je prima in een dag kunt bezoeken. Langs de rivier zijn veel barretjes en restaurantjes waar je voor een klein prijsje een heerlijk ontbijtje kunt scoren. Vanwege de hoge temperatuur besluiten we om ’s middags te gaan zwemmen. We rijden naar het bekende Bled meer. Een prachtig meer gelegen in het noordwesten van Slovenië. We vinden het er te druk en rijden door naar het meer van Bohinj, gelegen in het nationaal park Tiglav. Het water is ijskoud, maar het uitzicht betoverend. Met oudere kinderen kun je er prachtig hiken en wandelingen maken. Nog een voordeel van Slovenië:  de wegen zijn top en afstanden relatief klein.

Voor het donker wordt, rijden we terug naar onze bijzondere plek op de berg in de bossen. Wat is Slovenië een te gek land! De natuur is schitterend, de mensen vriendelijk en de sfeer relaxed. Noah geniet zichtbaar. Hij kan de hele dag buiten spelen (bij onze accommodatie met Tica en de rest van de dieren). Wij komen echt tot rust. We hebben nog een flinke reis voor de boeg en nemen helaas veel te snel afscheid van dit toffe land. We komen zeker nog een keer terug.

Deze blogs al gelezen?

Vakantie met twee ‘eenkindgezinnen’ op Mallorca: dubbel avontuur!

Wij zijn met z’n drietjes thuis: m’n vriend, ons dochtertje Puck (7) en ikzelf. We reizen (en reisden) dan ook heel wat samen. Toen Puck kleiner was, ging dat vaak zonder slag of stoot.

Vakantiehuistip: Villa Miali Curaçao

“Afgelopen maart verbleven wij met onze kleuter van 4 en baby van 9 maanden 2 weken in een van de appartementen van Villa Miali, gelegen in de rustige villawijk Vista Royal en op een steenworp afstand van Jan Thiel Beach.”

Interrailen met een dreumes? Het kan! Femke vertelt!

Rechts van mij slaapt mijn vriend, links onze zoon. Vanuit de hotelkamer in een goedkoop pensionnetje in Frankfurt hoor ik in de kamer naast ons al ruim een uur bellende, lachende en discussiërende Italianen.