Patricia ging met haar kids naar Turkije: dit zijn haar 7 must do’s in (en om) Lara, Antalya!

Auteur: Patricia J

Dit artikel is gepubliceerd op: 6/06/2019

In juli vorig jaar zijn we met de kinderen in Turkije geweest, om precies te zijn in een all-inclusive hotel in Lara, een badplaats dicht bij Antalya. We waren er nog niet eerder geweest, dus er was genoeg te ontdekken. En dat hebben we gedaan! Hierbij onze top 7 van leukste dagtripjes in en rond Lara!

7 x dagtripjes met kinderen in en rond Lara, Antalya

1. Zwemmen met dolfijnen

In Lara zit het Aksu Dolphinarium. Wij hadden in Nederland al gereserveerd, maar dat bleek bij aankomst niet nodig. Gelukkig hadden we onze zwemkleding wel al aan, want er is weinig tijd om je daar om te kleden. Vervolgens ga je in 4-tallen het bad in. Kaylinn mocht alleen zwemmen met de dolfijnen, ze had de dag van haar leven! Kinderen onder de 4 jaar mogen onder begeleiding mee het water in. Onder de 4 hoef je trouwens niet te betalen. Het water is wel erg koud, dus onze jongste hield het al snel voor gezien. Vanaf de kant mocht ze visjes geven en de dolfijnen aaien. Er is ook een fotograaf in het dolfinarium. Zijn foto’s kun je later kopen – ze zijn wel wat aan de prijs. Wij wilden alle foto´s digitaal hebben, dus we zijn gaan onderhandelen – dat is daar goed te doen. Als je wilt, kun je na het zwemmen ook nog naar de show gaan.

2. Terug naar de tijd van de Romeinen in Aspendos

Ook een bezoek aan Aspendos is de moeite waard. Vertrek wel op tijd, want zeker in het hoogseizoen wordt het snel warm. Aspendos is een oude en een enorm uitgestrekte stad. We besloten eerst de klim omhoog te maken. Onze meiden vonden de stenen niet zo heel interessant. Vrij snel gingen we weer naar beneden om naar het amfitheater toe te gaan. Dat was heel indrukwekkend! Het Romeinse theater is rond 180 gebouwd. Er liep een Romeinse ridder rond, waarmee je op de foto kon. Erg leuk!

3. De oude stad Perge

Perge is een andere oude stad, makkelijker te bezoeken dan Aspendos. Bijna alles ligt namelijk op vlak gebied. De kinderen liepen daardoor wat makkelijker mee. Als je naar Perge gaat, kun je beter vroeg weggaan en voldoende water meenemen. Er zijn namelijk weinig schaduwplekken te vinden. Onze kinderen vonden Perge leuker dan Aspendos. We lieten ze bijvoorbeeld zien hoe het badhuis eruitzag en we bekeken een voorstelling met een 3D-bril. Daardoor kregen ze een beter beeld van wat er ooit allemaal gestaan had.

Onze kinderen vonden Perge leuker dan Aspendos.

4. Jeepsafari door het Taurus gebergte

Na lang twijfelen besloten we om toch een safari te boeken. We twijfelden vooral vanwege Fayliene; ze was nog maar 2 jaar en we zouden echt een hele dag op pad zijn. Ondanks dat leek het ons erg leuk om op jeepsafari te gaan met de kinderen. We hebben er geen moment spijt van gehad! De kinderen vonden het heel leuk om rond te rijden in de open jeep. We stopten op op verschillende plekken onderweg. Bijvoorbeeld om onder een waterval te zwemmen! Ook werd er een groot watergevecht gehouden tussen de verschillende jeeps. Bij het 2e watergevecht hielden ze meer rekening met de kinderen: de ‘kinderjeep’ bleef een beetje aan de buitenkant rijden. Toen bij alle andere wagens het water op was, reed de kinderjeep naar het midden en konden de kinderen al hun water naar de anderen gooien. Tussendoor kregen we een lunch; voor de kinderen waren er patatjes en daarna konden ze lekker spelen in een leuk speeltuintje.

5. De watervallen van Kursunlu

De Kursunlu watervallen waren de eerste die wij bezochten in Turkije. We moesten best even zoeken met de auto, we hadden er namelijk geen rekening mee gehouden dat je hier langer onderweg bent dan in Nederland. De watervallen liggen in een nationaal park, echt heel mooi. Voor een paar euro mag je het park bezoeken. Er is een restaurantje en een winkeltje en je kunt op kamelen rijden. Bij de watervallen kun je foto´s laten maken met papegaaien die je zelf ook mag vasthouden. Wij hadden de kinderwagen meegenomen, maar je kunt er nergens mee komen. Vanaf de watervallen kun je een wandeling maken; mooi, maar best een eind. Het wordt overdag snel warm, dus zorg dat je voldoende drinken meeneemt als je besluit de wandeling te gaan maken.

6. Manavgat markt en watervallen

De afstand naar de Manavgat markt viel ons wat tegen. We deden er langer over dan verwacht en moesten ook best even zoeken. De markt was wel heel groot, een paradijs voor de kinderen. Overal zijn er leuke dingen te vinden en heel veel kleding en tassen. Na de markt reden we door naar de watervallen van Manavgat. Het was mooi om ze te zien, maar het was er enorm druk, dus we zijn maar snel weggegaan.

7. De watervallen van Duden

Wij vonden de watervallen van Duden de mooiste! Fayliene was die dag in slaap gevallen in de auto en dus wilden we haar door laten slapen in de kinderwagen. Alleen is dat daar totaal niet handig. Er zijn daar zo veel trapjes, dat je alleen maar aan het tillen bent. Het park rond de watervallen is erg mooi; je kunt er goed wandelen en qua temperatuur is het er goed uit te houden. Er zijn allerlei winkeltjes en barretjes waar je wat kunt drinken en genieten van het uitzicht van de watervallen.

Extra tipje: Sandland

Tot slot nog een extra tip. Vlak bij de hotels in Lara ligt Sandland. Daar staan allerlei zandsculpturen. Het was weliswaar kleiner dan we gedacht hadden, maar daardoor erg leuk om even te bezoeken, ook ’s avonds. Er staan mooie sculpturen en vooral Anna, Elsa en Olaf waren favoriet bij onze meiden.