Met kinderen naar Valenciaa-jajaja! Dít moet je echt gaan zien en doen!

Auteur: Rosalie

Dit artikel is gepubliceerd op: 27/07/2019

Dit jaar zaten we tijdens de zomervakantie in Spanje. Samen met mijn zus, zwager en nichtje Anna van 2,5 en mijn gezinnetje hadden we een huis gehuurd in Corbera. Aangezien we vlak bij Valencia zaten was een 3-daagse city break snel bedacht én geboekt.

Dag 1: Ronde van Valencia

Op een woensdagochtend vertrokken we vroeg naar Valencia. We parkeerden de auto’s in Garaje Publico Buenos Aires in Russafa. Op verrassendvalencia.nl had ik contact met de Nederlandse Tyrza en reserveerde ik van tevoren 3 Cortina fietsen voor volwassenen en 1 Babboe bakfiets met zonnekap. De garage is op 2 minuten loopafstand en ook het treinstation zit om de hoek! Na wat fijne tips over de regels wat betreft fietsen in Valencia reden we de stad in naar het oude centrum.

Onze vriend Google Maps was weer van de partij en we reden zo naar Mercat Central. Dit is een prachtige markthal met verse producten als vlees, vis en groente en fruit, en waar je heerlijke koffie kunt drinken of een andere versnapering kunt halen. Daarna reden we door naar de oude rivier de Turia, die nu helemaal droog is en omgetoverd is tot een fantastisch mooi en schoon park. Eerst maar naar Gulliver, een enorm groot beeld dat op zijn rug in het park ligt, helemaal vol met glijbanen voor kinderen. Ontzettend leuk! Enige nadeel, errrrrg heet in de volle zon. Na een korte picknick vervolgden we onze weg langs de Stad van de kunsten en wetenschappen, een mooie bezienswaardigheid!

Als een koning in Marqués House

Onze wegen scheidden zich en manlief, ik en Fedde reden naar ons hotel waar we 2 nachtjes hadden geboekt: Hotel Marqués House. Wat een aanrader! Op de kamer stond een ledikantje klaar met allerlei spulletjes voor Fedde, waanzinnig hoe vriendelijk de mensen hier zijn voor kinderen. Fedde kon direct lekker slapen en op het dakterras met ligbedden namen wij een agua de Valencia, een cocktail op basis van cava, sinaasappelsap, wodka en gin. Pas op! Dit drink je weg als limonade! Na ons rustmomentje verkenden we de stad. Valencia kenmerkt zich door de vele unieke boetiekjes en een heel eigen sfeer. Alles en iedereen is ontzettend relaxed en er zijn veel kleine parkjes met speeltoestellen. De eerste avond hadden we een tafel in het hotelrestaurant gereserveerd. Subliem was het!

Dag 2: op ontdekking

Op onze 2e dag huurden we na het ontbijt weer fietsen. In de straat van het hotel, bij Solution Bike, stapten we op om naar het Oceanografic te gaan. Veel kleine visjes, kwallen en haaien en een heuse dolfijnenshow, succes gegarandeerd!
Tip: ga vroeg en koop je kaartjes online. Zo omzeil je een lange wachttijd in de brandende zon.

Na de show fietsten we door naar het strand voor een lunch bij Marina Beach Club Valencia. Het lijkt een megadure tent, maar niets was minder waar. Je zit fantastisch luxe op een prachtig terras in de schaduw en we genoten van geweldig eten voor Spaanse prijzen. Waanzinnig!
Tip: zorg dat je er voor 13.30 uur bent, dan ben je voor de Spaanse lunchtijd binnen.

Natuurlijk hoort een echte siesta ook bij het Spaanse leven en deden we even een powernap in het hotel. Uitgerust liepen we weer de stad in om mooie pleintjes, winkeltjes, kerkjes en terrasjes te bezoeken. Zo eindigden we onze 2e dag voor een groot bord paella bij La Bernarda.

Dag 3: aftoppen op het strand

Op onze 3e dag haalden we ‘s ochtends vroeg de auto op uit de garage aan de andere kant van de stad (we stonden er 48 uur geparkeerd voor € 41) voor een dagje strand in Valencia. We reden helemaal naar het achterste gedeelte van het strand naar Chiringuito El Ocho, een fijn tentje met simpele gerechtjes, lekkere cocktails en ijsjes.
Tip: de ijskoffie is hier zalig!

Een parasolletje met 2 bedjes huur je voor € 15 in totaal. Na een heerlijke dag aan het strand vertrokken we weer naar Corbera. Onderweg maakten we nog even een stop bij de Ikea! Daar hebben ze in Spanje namelijk een bed bumper voor in een ledikant, maar € 16. Die wilden we graag hebben. Zo zie je maar, Valencia heeft alles en is van alle markten thuis! Een absolute aanrader voor een weekendje weg en door de vele kindvriendelijke faciliteiten ook prima met kinderen te bezoeken. Doordeweeks is het lekker rustig in de stad, naarmate het weekend dichterbij kwam werd het een stuk drukker op straat, met name ‘s avonds. Wij komen er zeker nog eens terug!