Met 2 kids treinen door natuurlijk Zwitserland!

Auteur: Pratiwi

Dit artikel is gepubliceerd op: 11/03/2019

In september 2018 ben ik met mijn man, onze zoon van 3, ons dochtertje van 5 maanden en mijn schoonouders voor een week naar Zwitserland geweest. Best heel spannend, omdat het de eerste vakantie was met baby Claire.

Daarnaast hadden we gehoord dat Zwitserland erg duur is, de bergen waarschijnlijk te hoog zijn voor baby’s en dat het er wat kouder is dan hier in Nederland. Dus daardoor misschien niet zo babyvriendelijk…?! Uiteindelijk werd het onze allerleukste vakantie!

Natuurlijk Zwitserland

Om te beginnen is de natuur in Zwitserland fantastisch. Elke dag bewonderden we de bergen en de meren, de heuvels en de groene weiden; geweldig! Ik geloof dat als wij (ouders) ons gelukkig voelen, we ook weer even kind zijn. Tijdens onze vakantie heb ik aardig wat tips verzameld, bijvoorbeeld over welke kaartjes we kochten voor het openbaar vervoer en waar we sliepen. Tot slot deel ik ook onze reisroute met je! Allemaal tips voor een superleuke reis naar Zwitserland met een baby en een jong kind!

Ik geloof dat als wij (ouders) ons gelukkig voelen, we ook weer even kind zijn.

Eerst wat ‘good-to-know’ tips

• Kinderwagens, cable cars en cogwheel trains

Cable cars (kabelbaan) en cogwheel trains (tandradtrein) worden veel gebruikt in het openbaar vervoer in de Zwitsers bergen. Kinderwagens passen er niet in! Buggy’s die je in kunt klappen, wel. Wij hadden een kinderwagen bij ons, maar we hebben ons dochtertje elke dag gedragen in een draagzak. In de steden Luzern en Zug hebben we de kinderwagen wel kunnen gebruiken tijdens onze wandelingen.

• Bergen en baby’s

Onze huisarts gaf als advies om bergen hoger dan 2500 meter te mijden als je met een baby reist. En als je dan toch met een baby de bergen in wilt, doe dat dan geleidelijk, in een paar dagen. Gelukkig had baby Claire geen probleem met de hoogte. De hoogste berg waar wij op zijn geweest, was de 2350 meter hoge Rothorn.

• Kinderwagons

Veel Zwitserse treinen hebben een wagon speciaal voor jonge kinderen. De trein van Luzern naar Engelberg heeft bijvoorbeeld een wagon met kinderboeken. Het leukste was de trein van Zurich Airport naar Luzern. Die ‘kinderwagon’ heeft zelfs een kleine speeltuin! Onze zoon vond het heel erg leuk. De speeltuin is in het bovenste deel van de wagon en beneden is er ruimte voor de kinderwagen en koffers. De kinderwagon zit meestal net achter de locomotief.

2 soorten treinkaartjes

Tijdens onze reis gebruikten wij de TellPass. Die is alleen geldig in Centraal-Zwitserland. Het populairst is de SwissPass, die kun je in het hele land gebruiken. We kozen voor de Tellpass om 2 redenen. Ten eerste dachten we dat het te vermoeiend zou zijn om met 2 kinderen het hele land door te reizen. En daarnaast is de TellPass iets goedkoper dan de SwissPass. Desalniettemin krijg je bij de TellPass een paar kaartjes die je bij SwissPass niet krijgt. Bijvoorbeeld tickets voor een boottocht op het meer van Luzern, kaartjes voor de ‘Rotair 360’ gondel op de Titlis berg en kaartjes voor alle tandradtreinen in Centraal-Zwitserland. Aan het eind van de reis vonden we dat we de juiste beslissing hadden genomen. Centraal-Zwitserland is prachtig!

Accommodatie

Wij huurden een appartement in Engelberg. De huurprijzen in Engelberg liggen gemiddeld lager dan die in Luzern. Daarom kozen wij voor die stad. Er was een supermarkt dicht bij ons appartement waar we onze boodschappen deden, dus we hoefden niet elke dag in een restaurant te eten. Daar komt nog bij dat we 2 keer per dag samen genoten van een heel fijn uitzicht vanuit de trein tijdens onze reis van Engelberg naar Luzern en terug. De groene heuvels met rustieke houten huizen, klassieke kerken en koeien in de wei; sprakeloos!

Onze reisroute

• Dag 1: aankomst in Zwitserland
  • Dag 2: een boottocht op het meer van Luzern. Daarna een rit naar de Berg Rigi met een tandradtrein.
  • Dag 3: plezier op de Titlis berg en rond de Trubsee (meer).
  • Dag 4: een panoramische treinrit van Luzern naar Brienz. Plus een ritje met een stoomtrein naar de Rothorn berg. Een bijzondere ervaring!
  • Dag 5: wandelen in Luzern en Zug. Het meer van Zug was een topper!
  • Dag 6: een bezoek aan de berg Pilatus. Helaas zagen we bijna niks vanwege het slechte weer. Een kleine troost was het alpenhoornconcert op de berg.
  • Dag 7: terug naar Nederland

Wij vonden onze reis door Zwitserland heerlijk! Het was voor ons de perfecte reisroute met een baby en kind.

Volg ons ook op:

Recente blogs:

Updates ontvangen?

Meld je aan
Sorry but there is some error in adding your email to our subscriber list. Please try again
Het inschrijven is gelukt!