Laatste etappe van Anne, Puck en Joep: eilandhoppen in Zuid-Thailand!

Auteur: Anne

Dit artikel is gepubliceerd op: 2/03/2019

Ja en toen waren we zomaar ineens 5 weken op weg en begonnen we alweer aan het laatste deel van onze reis: eilandhoppen in Zuid-Thailand! 2 weken hadden we ervoor gereserveerd, maar nog niks vastgelegd. We begonnen uiteindelijk op Koh Yao Yai, reisden door naar partyeiland Koh Phi Phi (jaja) en topten onze reis af met 8 relaxte dagen op Koh Lanta! Wat een einde aan deze reis!

Ik hoor je al denken: Koh Phi Phi met een meisje van bijna 2…?! Tja, dat was ook niet helemaal de bedoeling. Maar goed, eigen schuld. We hadden er nou eenmaal voor gekozen om niet te ver vooruit te boeken. En dat ging héééél lang goed. Totdat we in Siem Reap op ons dooie gemakkie de laptop er maar even bij pakten om de eerstvolgende bestemming vast te leggen. Slik.. Er was in het hele gebied vrijwel NIETS meer te krijgen, alleen nog wat shabby hotels met bedroevende beoordelingen OF hele luxe maar onbetaalbare hotels en resorts. Dus wat nu?

Als je zonder kinderen reist is een minder hotel niet zo’n probleem. Maar voor Puck vind ik enig comfort wel belangrijk. Wij zoeken dus, gestrest, de hele avond en nacht en de volgende ochtend. En met resultaat! Zowaar vonden we 3 leuke bestemmingen! Wat waren we blij dat we toch nog wat hadden gevonden. Met een gerust hart maakten we ons op voor de laatste 3 etappes. Eerst maar ’s van Siem Reap naar Phuket, Thailand, om door te reizen naar ons eerste eiland: Koh Yao Yai!

Tip: wacht in het hoogseizoen dus niet te lang met boeken!

Koh Yao Yai

Soms moet je even gek doen. Zeker als er bijna niets meer te vinden is. We boekten voor de eerste dagen in Zuid-Thailand een kamer in het Santhiya Koh Yao Yai Resort & Spa. Een ontzettend luxe en megakindvriendelijk resort op een eiland vlak naast Phuket. Vanaf het vliegveld waren we binnen een uur met taxi en speedboot op de eigen aanlegsteiger van het resort. Het was er heerlijk! Echt een aanrader als je op zoek bent naar een kindvriendelijk hotel of resort op Koh Yao Yai. Alleen is het er niet heel goedkoop (lees: Europese prijzen), maar het klopt allemaal wel: mooie kamers (alles van hout), 2 fantastische zwembaden, een fijn strand, meerdere restaurants met kinderstoeltjes, babybedjes, een echte kidsclub en heel vriendelijk personeel. Voor meer informatie check onze tippagina van dit hotel: https://www.takemeto.nl/hoteltips/anne-tipt-santhiya-koh-yao-yai-resort-spa/

Het hotel biedt ook excursies aan, maar wij hebben vrijwel niets gedaan. Onze laatste weken hadden we ons voorgenomen om niet te veel doen… En dat is zeker gelukt! Wel nog 2 restauranttips voor als je hier een keer ‘buiten de deur’ wilt eten:

• Mama’s Seafood, eten op het strand en kinderstoeltjes aanwezig (vrijwel naast het resort)
  • Odys Café, ligt in het dorpje, geen kinderstoeltjes maar wel lekker eten en je kunt er bier en wijn krijgen en meenemen (10 keer goedkoper dan in het hotel)

Koh Phi Phi

Zoals we al zeiden was partyeiland Koh Phi Phi niet meteen onze eerste keuze. Maar goed, het lag op de route en het hotel dat we vonden was best prima, dus de keuze was snel gemaakt. Het vorige hotel regelde de overtocht en zo werden we rond 11.00 uur opgepikt door een pick-uptruck die ons naar de Chong Lad pier bracht. De speedferry vertrok om 12.00 uur en na een paar tussenstops op Koh Yao Noi, Ao Nang en Railay kwamen we rond 14.00 uur aan op Koh Phi Phi.

Een vriendelijke hotelmedewerker bracht ons en onze backpacks door de drukke straatjes naar het hotel. We hadden 4 nachten geboekt in het P.P. Palmtree Resort. Misschien net iets te lang, maar stiekem was het ook best leuk en vermakelijk om op dit toeristische eilandje te zijn. Veel (héél veel) dezelfde souvenirshops, hordes toeristen en restaurants. Wij hebben heerlijk gegeten bij Garlic 1992, Anna’s, Grand PP Arcade en Mon Café. Het strand op Koh Phi Phi is werkelijk prachtig en heel ondiep wat natuurlijk ideaal is voor kids. Onze tip: ga vooral lekker vroeg, als de feestgangers nog slapen.

Vanuit Koh Phi Phi kun je diverse dagtrips maken, maar wij zijn alleen naar het strand gegaan, hebben een beetje door de straatjes geslenterd, lekker gegeten en dat dan 4 dagen lang 😉 Het hotel is ok, maar niet echt een aanrader en zeker geen resort, zoals de naam doet vermoeden. De wifi werkte slecht of niet, het ontbijt was niet heel smakelijk, maarrrr de kamers waren netjes schoon en het personeel was heel vriendelijk. Zij regelden ook de boot naar Koh Lanta, onze laatste stop.

Koh Lanta

Jeetje, en dan was echt onze laatste week aangebroken. We hadden het nergens beter af kunnen sluiten dan op Lanta Casa Blanca. Echt, maar dan ook echt, een must-go als je naar Thailand gaat met kinderen. Alles klopt er: het is kleinschalig, je staat zo op het strand of in het zwembad (met pierenbadje), de wifi werkt super dus als je een huisje hebt aan het zwembad kun je lekker zonnen aan het zwembad met de babyfoon 3G aan. Of je gaat even lekker lunchen samen in het restaurant. Dit was gewoon vakantie zoals een vakantie hoort te zijn. ’s Avonds dronken we een wijntje op onze veranda, terwijl Puck sliep. In de ochtend keek ze Netflix op tv en konden wij een beetje wakker worden in het heerlijke megabed. Tijdens haar middagslaapje lagen wij aan het zwembad of aten we heerlijk in het restaurant. Ons huisje was ruim en schoon, beetje strandstijl, en het had een heerlijke douche. En een speciale shout-out naar het personeel, zo supervriendelijk! Daarom hebben we voor dit resort ook een tippagina gemaakt. Wil je meer weten over dit hotel? Lees meer!

Koh Lanta is super, groen en er is genoeg te doen. Wij hebben vooral in de buurt van ons resort gegeten, onder andere bij Barracuda en LM Tropics Bar. Verder is het leuk om even naar het andere strandje te lopen en een scooter te huren bij het hotel (ze hebben ook kinderhelmpjes). Zo reden we met Puck in de draagzak naar het zuiden. We kwamen langs prachtige stukken natuur en witte stranden, een leuke manier om het eiland te verkennen. Maar je kunt natuurlijk ook met de tuktuk gaan.

Koh Lanta – Krabi – Bangkok – Amsterdam

En toen waren de bijna 2 maanden reizen ineens voorbij. We regelden via het hotel een private driver die ons binnen 2 uur (stukje met de veerpont) naar Krabi Airport bracht. Van daaruit vlogen we naar Bangkok. We hadden een hotel geboekt dicht bij Suvarnabhumi Airport. Goed om te weten: Bangkok heeft dus 2 vliegvelden – wisten we van tevoren niet. We kwamen aan op Don Mueang en moesten toen nog met de taxi een hele rit maken naar het hotel. We verbleven in The Park Nine, niet bijzonder en ook niet echt een tip.

De volgende ochtend bracht de transfertaxi van het hotel ons naar het vliegveld. We konden ons klaarmaken voor de vlucht van 12 uur naar huis. Iets waar we wel tegenop zagen, maar uiteindelijk – ondanks dat Puck bijna niet heeft geslapen – best goed ging. Our life saver: we werden opgehaald door onze families die ook nog even mee naar huis gingen. Puck was door het dolle heen. Ze ging rond 21.00 uur Nederlandse tijd naar bed (voor haar inmiddels 03.00 uur ’s nachts) en ze werd de volgende ochtend rond 5.30 wakker. Hop en ze zat al snel weer in het ritme. Pfiew.

Daarmee komt ook een einde aan onze reis. Het was enerverend, adembenemend mooi, intens(ief) en absoluut voor herhaling vatbaar. Leuk dat jullie ons hebben gevolgd. Even sparen en we gaan weer. 😉 tot snel!

Volg ons ook op

Recente blogs

Updates ontvangen?

Meld je aan
Sorry but there is some error in adding your email to our subscriber list. Please try again
Het inschrijven is gelukt!