Jazeker, ook met een baby is een roadtrip door Europa heel leuk!

Auteur: Loes

Dit artikel is gepubliceerd op: 19/04/2019

We vertrekken ’s ochtends vroeg voor een eerste roadtrip met ons 3’en. Het plan is om vanuit Maastricht naar Zuid-Frankrijk te rijden en vervolgens door naar Umbrië. Vanaf daar rijden we via verschillende tussenstops terug naar Nederland. We hebben besloten om geen andere overnachtingen vast te leggen behalve onze ‘eindbestemming’ in Umbrië.

In de auto

De eerste dag gaan we rustig van start; we zien wel hoe ver we komen. Voor Robyn (dan 8 maanden oud) hebben we geen speciaal speelgoed meegenomen voor onderweg. Daar is ze nog te klein voor. We merken al snel dat een stop met een baby geen ‘snelle’ stop meer is. Iedereen moet eten en drinken en nu ook bewegen. Na 600 kilometer rijden zoeken we op booking.com naar een hotel. We vinden een eenvoudig maar prima hotel in Macon: Brit Hotel Mâcon Centre Gare. We slapen met z’n 3’en op een kamer; wij in het bed, Robyn in haar Deryantentje. Het is wel even wennen, misschien hadden we haar thuis toch even moeten laten wennen. Maar als ze eenmaal slaapt wordt ze gelukkig pas ’s ochtends weer wakker.

We merken al snel dat een stop met een baby geen ‘snelle’ stop meer is.

De volgende dag rijden we door in de richting van St. Tropez. Robyn lacht breeduit als we haar weer in de auto zetten, we hebben zin om naar de volgende bestemming te rijden! Zodra we onderweg zijn, gaan we meteen ook op zoek naar een volgend geschikt verblijf, het liefst een chambre d’hôtes. We hebben nu wel meer eisen: een ruime kamer of appartement vlak bij het strand en de mogelijkheid om ook wandelend het een en ander te ondernemen. Dan kunnen we namelijk ook ’s avonds lekker uit eten gaan en valt Robyn (hopelijk) in de wandelwagen in slaap.

Zuid-Frankrijk, Port Grimaud

We vinden een goede locatie: le Mazet des Mûres vlakbij Port Grimaud. We reserveren studio #1. Pas op locatie komen we erachter dat we eerst via een smal trappetje omhoog moeten voor de slaapplekken. Dat is minder praktisch met Robyn, dus je kunt beter een andere studio reserveren. In deze leuke chambre d’hôtes willen we lekker in het vakantieritme komen. Tom is een van de eigenaren en hij is zeer gastvrij. Iedere ochtend heeft hij het verse ontbijt klaar en kunnen we aanschuiven. Ook heeft hij erg leuke tips in de omgeving voor ons samen met Robyn. Hij beschrijft de route die we het beste kunnen nemen om naar het strand en de haven te komen. We gaan op aanraden van hem een dagje naar een zwembad dat verscholen ligt achter een bos en ontzettend leuk is voor Robyn. Ook bezoeken we een dag St Tropez, we slenteren door de straten en pakken lekker een paar terrasjes. Het is echt genieten met elkaar in deze mooie omgeving met dit heerlijke weer. Als we rekening houden met de slaapjes van Robyn, dan kunnen we nog veel dingen doen die we deden toen we met z’n 2’en op vakantie gingen. Na 3 dagen vertrekken we weer, via de Bloemenrivièra naar Umbrië. Daar hebben we via www.nice2stay.com ons volgende verblijf gereserveerd.

Het is echt genieten met elkaar in deze mooie omgeving met dit heerlijke weer.

Umbrië, Pietralunga

Het is een prachtige rit met onderweg een telkens veranderend landschap. Deze roadtrip bevalt ons wel! We reizen iedere reisdag ongeveer 500 kilometer waardoor we weer in een heel andere omgeving terechtkomen. Ook voor Robyn is dit een prettige afstand; toch vindt ze het deze keer niet zo leuk en stoppen we regelmatig. Uiteindelijk komen we aan in Pietralunga, waar we worden opgewacht door Andrea, de eigenaresse van Agriturismo Le Carpine. Zij leidt ons rond over het terrein. Het is een mooie locatie in de bergen van Umbrië met een comfortabel appartement en een heerlijk zwembad. Hier gaan we ons de komende week wel vermaken!

Er is genoeg ruimte (zowel binnen als buiten) om ons speelkleed op de grond te leggen zodat Robyn lekker kan rollen en spelen. Al snel komen we erachter dat de omgeving heel bijzonder is. We moeten wel iets meer rekening houden met Robyn, want de ritjes door de bergen vindt ze niet zo leuk en ze begint snel te huilen. We bezoeken verschillende dorpjes zoals Gubbio, Perugia en Montone. De mensen zijn heel vriendelijk en we zien verder weinig toeristen. Als we besluiten om een dag rond het appartement door te brengen komen we erachter dat de babyfoon het redt tot aan het zwembad. Dus als Robyn haar middagdutje doet, doen wij dat ook, maar dan op een ligbed aan het zwembad. Overigens is dit zwembad niet verwarmd, maar het heeft nu wel een aangename temperatuur.

En weer doorrrr naar Noord-Italië

Vrienden van ons wonen vlak bij Ferrara, dus daar blijven we ook nog 1 nachtje. Vervolgens reizen we door naar Noord-Italië, Lusiana. Daar hebben we een leuke bed & breakfast ‘La Scuola’ gevonden voor een aantal nachten, ook via www.nice2stay.com. Het is een oude school die door de eigenaren weer helemaal is opgeknapt. En ze hebben werkelijk aan alles gedacht om de locatie superkindvriendelijk te maken, zonder dat het heel opvallend aanwezig is. We slapen met z’n 3’en in de Scienze, de wetenschapskamer. Die dagen verkennen we de omgeving te voet en gaat Robyn in de draagzak. Het is er supermooi, zowel bergachtig als vlak. We zouden graag langer blijven om nog veel meer van de omgeving te ontdekken, maar helaas, de vakantie zit er bijna op!

Nog een laatste lunch

En dus pakken we onze spullen een laatste keer in om terug naar huis te gaan; we hebben genoeg kilometers gemaakt en besluiten om vanaf Lusiana in een dag naar huis te rijden. Het is een flinke rit, mede omdat we regelmatig willen stoppen. Zo hopen we dat Robyn het ook gaat volhouden totdat we thuis zijn. Bovenop de Fernpass eten we nog even een goede lunch. Helaas blijkt dat pinnen niet mogelijk is! En dat zonder cash op zak. Gelukkig kunnen we uiteindelijk bij het winkeltje ernaast pinnen! Vanaf nu hebben we altijd reservegeld in de auto liggen.

Wat hebben we een heerlijke vakantie gehad! Dat kwam vooral doordat we onderweg de tijd namen en geen lange afstanden op een dag aflegden. Zo hebben we op een superrelaxte manier toch een behoorlijk deel van Frankrijk en Italië gezien. Vooraf vroegen we ons af of het mogelijk was om met een baby nieuwe plekken te ontdekken en niet alleen maar in babyvriendelijke parken te verblijven. Nou dat is zeker gelukt!

Volg ons ook op:

Recente blogs:

Updates ontvangen?

Meld je aan
Sorry but there is some error in adding your email to our subscriber list. Please try again
Het inschrijven is gelukt!