Een weekendje primitief kamperen met 2 kinderen in El Dorado National Forest, Californië

Auteur: Christien

Dit artikel is gepubliceerd op: 25/07/2020

Het is begin juli en in Californië – waar wij wonen – is de lockdown nog altijd in volle gang. De coronacijfers dalen nog niet en er is niet zo veel te doen in deze anders zo toeristische staat. Wij wonen er nu ruim een jaar en we maken bijna elke maand wel een tripje. Dat staat momenteel dus even op een laag pitje en smachtend wachten we op groen licht van de gouverneur. Het is toch allemaal net wat minder leuk als alle national parken en campings gesloten zijn.

Maar wat een feest! Tot onze verrassing komen we erachter dat we lang geleden een camping hebben geboekt voor het weekend van the 4th of July, hét kampeerweekend bij uitstek. Én nog een groter feest als blijkt dat deze camping zowaar open is. We mogen op pad!

Echt back to basic

De state campings in Californië kun je niet vergelijken met de campings in Frankrijk; er is geen elektriciteit, de sanitaire voorzieningen zijn beperkt (geen douche!), er is geen telefoonsignaal dus ook geen internet en er is al helemaal geen animatie. Daar staat tegenover dat je echt in de natuur bent, je ’s avonds gezellige kampvuurtjes kunt maken en dat er ook geen spiegels zijn. Weinig ‘glamping’, maar het blijkt voor ons met 2 energieke jongens van 2 en 4 keer op keer een hit.

Voorbereiding op een beregezellig weekend

Back to basic betekent ook geen campingwinkel of supermarché. Het is dus wel noodzakelijk dat je van tevoren goed inkopen doet en voldoende eten en drinken meeneemt. En dat is altijd meer dan je denkt, of ligt dat aan mijn jongens…? Uiteraard zijn we al redelijk veramerikaniseerd met een veel te grote familiekoelbox; wij passen ons graag aan aan de lokale gebruiken. Zo kunnen we het weekend in elk geval goed vooruit. De campingplaatsen zijn voorzien van een picknicktafel, een grote vuurkorf en een barbecue; dat scheelt veel gesleep en het ziet er nog gezellig uit ook.

Omdat er in de bossen ook beren rondlopen, staat er bij elke plek ook een grote locker waarin je je voedingswaren en producten als zeep en deodorant in op moet bergen. Ik heb nog nooit een beer in het wild gezien, maar ik ken genoeg verhalen dat ze echt dichtbij kunnen komen. Dat klinkt leuk en spannend en ook erg insta-waardig, maar toch liever niet :-).

Water!

De camping waar wij verbleven (Gerle Creek Campground) ligt midden in El Dorado National Forest, in noordelijk Californië. Het ligt direct aan een creek die uitmondt op een meer waar je kunt zwemmen (alleen voor helden, brrr koud!) en varen met bijvoorbeeld een opblaasboot. Het was werkelijk prachtig en het was op veel plekken vrij ondiep, zodat jonge kinderen er lekker kunnen spelen. Echt perfect, meer hadden we niet nodig!

Slaap kindje slaap… in een tent

Waar ik me van tevoren vaak een beetje zorgen over maak, is het slapen. Of juist het gebrek eraan. Onze beide jongens zijn erg gebaat bij een middagslaapje en wij indirect ook. De niet uitgeslapen versies van onze zoons zijn echt het tegengestelde van de 2 blije, uitgeruste varianten. We hebben er dan ook bewust best wat aandacht aan besteed om het normale ritme van de kinderen vast te houden, inclusief het middagslaapje en een bedtijd van 19.00 uur. En dat werkte heel goed! Uiteraard was het weer even wennen in een tent en vonden ze samen slapen soms iets te gezellig, maar het resultaat mocht er wezen. Dus mocht je slaap ook als uitdaging zien tijdens je aankomende trip, probeer de normale bedtijd aan te houden en houd de middagdutjes in stand!

4th of July: typisch Amerikaans

De avond van the 4th of July hebben we uiteraard gebarbecued. Dat is net zo heilig als kalkoen met Thanksgiving en zoals gezegd nemen we graag de leuke Amerikaanse gebruiken over. Hotdogs en hamburgers smaken daarnaast heerlijk na een dagje poedelen in het meer (ze hebben hier tegenwoordig ook erg veel vegaopties voor de liefhebber). De dagen sloten we af met een kampvuur waar de jongens met volledige toewijding houtjes en ’tennisappels’ (dennenappels) voor sprokkelden. Al met al een perfect weekend, het kon niet beter. Later deze zomer hebben we nog een mooie rondreis naar LA, San Diego en Yosemite in de planning. Ook allemaal met de tent. Het is nog even spannend of het doorgaat in verband met corona, maar als we gaan, volgt er absoluut weer een verslag.

SpeelgoedSpeelgoed

Deze blogs al gelezen?

Vakantie met twee ‘eenkindgezinnen’ op Mallorca: dubbel avontuur!

Wij zijn met z’n drietjes thuis: m’n vriend, ons dochtertje Puck (7) en ikzelf. We reizen (en reisden) dan ook heel wat samen. Toen Puck kleiner was, ging dat vaak zonder slag of stoot.

Vakantiehuistip: Villa Miali Curaçao

“Afgelopen maart verbleven wij met onze kleuter van 4 en baby van 9 maanden 2 weken in een van de appartementen van Villa Miali, gelegen in de rustige villawijk Vista Royal en op een steenworp afstand van Jan Thiel Beach.”

Interrailen met een dreumes? Het kan! Femke vertelt!

Rechts van mij slaapt mijn vriend, links onze zoon. Vanuit de hotelkamer in een goedkoop pensionnetje in Frankfurt hoor ik in de kamer naast ons al ruim een uur bellende, lachende en discussiërende Italianen.