De ultieme rondreis met peuter door Sri Lanka! Marloes geeft je heel veel tips!

Auteur: Marloes

Dit artikel is gepubliceerd op: 10/05/2020

Ayubowan! (red. hallo!) Bijna 3 jaar geleden stonden we dan met onze 15 maanden oude peuter Ties op Schiphol. We werden uitgezwaaid door alle opa’s en oma’s. Eerst vlogen we naar Londen om daar over te stappen voor onze vlucht naar Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka.

Heel wat uurtjes later kwamen we aan. Toch was het deze reis zo waard! Ties hadden we tijdens de vlucht niet gehoord, dus we mochten helemaal niet klagen. En we bezochten 10 mooie plekken in Sri Lanka. Iedere plek had weer wat moois, maar de 2 safari’s, een treinreis door de prachtige natuur en de klim op Sigiriya Rock waren toch wel de hoogtepunten. Qua kinderstoelen, kinderzitjes et cetera mag Sri Lanka dan niet zo kindvriendelijk zijn. De Sri Lankanen maken dat goed door hun ontzettend vriendelijke en lieve houding! En pak hooguit voor een paar dagen luiers in, want bij elke supermarkt kun je luiers en andere benodigdheden kopen voor je kleintje!

Vervoersmogelijkheden genoeg!

In Sri Lanka kun je je makkelijk verplaatsen. We zaten in een taxi, een trein, een ‘dinky toy taxi’, een tuktuk, een local bus, een privéauto, op een boot en op een scooter. De keuze is reuze en je regelt het allemaal makkelijk zelf. Je kunt bij wijze van spreken dezelfde dag nog iets regelen. Ze hebben alleen geen kinderzitjes, die kennen ze niet. Wij hadden Ties voornamelijk in de draagzak als we naar een andere plek gingen, maar hij zat ook vaak genoeg op schoot.

Als je onderweg bent kijk dan goed om je heen naar de mooie natuur, de lieve mensen die naar je zwaaien en kijk of je nog een verdwaalde olifant ziet lopen langs de weg. Die kwamen wij regelmatig tegen.

Zzzzz…

In Sri Lanka zijn er slaapmogelijkheden genoeg. Ik deel hieronder per locatie onze accommodaties met je. Op een na kozen we voor een verblijf met zwembad. Leuk voor jezelf, maar ook zeker voor je kind! In al de accommodaties hieronder zijn de kamers erg schoon, is het personeel supervriendelijk en lopen ze af en toe letterlijk weg met je kindje.

• Negombo: Morning Star Guest House. Dit guest house ligt in een mooie groene omgeving en is voorzien van een koelkast en waterkoker.
  • Sigiriya: Nice Place Bungalows. Een prachtige bungalow op palen, oftewel een tree house. Het uitzicht is prachtig! Ook deze bungalow is van alle gemakken voorzien met een grote badkamer, genoeg kastruimte, een koelkast en een waterkoker.
  • Nilaveli: Nilaveli Beach Hotel. Dit hotel ligt aan het strand en is van alle gemakken voorzien. Genoeg kastruimte, een koelkast en een waterkoker. Ze bieden ook oppasservice aan.
  • Kandy: Kandyan Sweet Villa. Dit hotel ligt in de drukke stad. Het heeft geen zwembad en hoewel de kamers wat aan de kleine kant zijn, is het een fijn hotel.
  • Ella: Oak Ray Ella Gap Hotel. Dit hotel is vrij nieuw en heeft ruime kamers met veel kastruimte, een koelkast en een waterkoker.
  • Uda Walawe: Kottawatta Village Eco Retreat. Een must om te boeken! Dit was toch wel het mooiste hotel van allemaal. De huisjes staan omschreven als villa’s en dat klopt zeker. Je hebt een enorm groot huisje met genoeg ruimte en van alle gemakken voorzien. De badkamer is buiten en heeft een bad. ’s Avonds onder de sterrenhemel je tanden poetsen is ook mooi om eens mee te maken. De omgeving waar de huisjes staan, is omringd door groen!
  • Tissamaharama: Neem Villas. Bij alle accommodaties werden we warm onthaald, maar deze sprong er wel tussenuit. Wat een vriendelijkheid! De kamers zijn van alle gemakken voorzien. Wij hadden geen babysitter nodig, maar ze bieden die service wel aan.
  • Tangalle: Nuga Eden. Ruime kamers met een fijne badkamer met bad. De kamers hebben een koelkast en waterkoker. Vanuit het zwembad heb je uitzicht op het strand.
  • Galle: Fort Heaven. Wij verbleven er een nacht. Blijf je meerdere nachten dan zou ik voor een ander hotel kiezen. De kamer die wij hadden was wat aan de kleine kant en had verder geen voorzieningen. Voor een nachtje was dit prima.
  • Colombo: Ocean Edge Suites & Hotel. Dit hotel staat in het centrum van Colombo en is ook van alle gemakken voorzien. Wij hadden een kamer met naast een slaapkamer ook een woonkamer en een ruime badkamer met bad.

Op een accommodatie na kozen we voor een verblijf met zwembad. Leuk voor jezelf, maar ook zeker voor je kind!

Geen kok? Dan doen we het toch gewoon zelf!

Bij alle accommodaties konden we bij de accommodatie zelf eten. Bij sommige waren we de enige gasten en dan kookten de eigenaren voor ons. Al het personeel dat we tegenkwamen, was zo vriendelijk en lief. Wij hebben ook buiten de deur gegeten; we love streetfood! Vaak was er dan geen kinderstoel of verschoningsruimte, daar vind je op een gegeven moment zelf een creatieve oplossing voor. Ties zat gewoon op een stoel met wat kussens en we zetten hem vast met de draagzak. Probleem kinderstoel opgelost!

Must-sees en to-do’s op onze rondreis door Sri Lanka!

Onze rondreis was fantastisch! We hebben zo veel gezien en gedaan. Om het overzichtelijk te houden geef ik je hieronder per locatie wat leuke ’to-dotips’ en must-sees:

• Negombo: in deze stad deden we 2 dagen rustig aan. Zo kon Ties over zijn jetlag heen komen. Het enige wat we in Negombo deden is een bezoek aan de vismarkt. Onderweg kwamen we een witte kerk tegen die ooit door de Nederlanders was gebouwd. We zijn ook op het strand geweest, maar verder bij het appartement gebleven waar we heerlijk konden zwemmen.
  • Sigiriya: dit is een plaats met prachtige natuur. Het hoogtepunt is The Rock. Deze rots is ongeveer 250 meter hoog en je kunt hem via 1200 treden beklimmen. Wij deden er 2,5 uur over om boven te komen en weer naar beneden te gaan. Eenmaal boven is je uitzicht werkelijk prachtig! Wij hadden Ties achterop in de draagzak en ook hij genoot van de klim. Dat kwam misschien ook doordat hij veel aandacht kreeg van de mensen die we onderweg tegenkwamen.
  • Nilaveli en een dagje Trincomalee: we huurden tijdens ons verblijf hier 2 dagen een scooter. Je kunt makkelijk met de scooter naar Trincomalee rijden. Ook een plek die zeker de moeite waard is om even te bekijken. Wij bezochten er een local market en een hindoetempel. Toen we bij bij de tempel aankwamen was er een soort van dienst. De locals wuifden met hun handen dat we binnen mochten komen. Het was indrukwekkend om eens zo’n dienst te mogen bijwonen. De tempel en de gewaden van de mensen waren prachtig; je keek je ogen uit!In Nilaveli maakten we ook leuke dingen mee! Zo waren we in Pigeon Island National Park. Je kunt er met een boot naartoe. Het is een prachtig snorkelgebied. We huurden snorkels en bij Ties deden we de zwembandjes om en zo konden we met zijn 3’en het water in. Zeker de moeite waard om dit te doen.De volgende dag wilden we walvissen spotten. Het werden dolfijnen! Van tevoren moesten we alleen wel een handtekening zetten om aan te geven dat de maatschappij Pearl Divers niet aansprakelijk kon worden gesteld als er iets met Ties zou gebeuren.
    Tip: neem een draagzak mee als je deze tour gaat boeken, vooral met kleine kinderen.
  • Kandy: met de lokale bus reden we naar Kandy. Deze 6 uur durende busreis was geweldig. Het hangt misschien wel van je kind af of je deze busreis kunt/moet maken. Je ziet ontzettend veel moois onderweg! Aangekomen in Kandy hadden we al besloten niet lang te blijven. Wat een drukte! We zijn er 2 nachten geweest. We waren kennelijk ‘per ongeluk’ op het juiste moment in Kandy, want op een avond in The Themple of the touth vierden ze ‘Poya Day’dat ‘volle maan’ betekent. Zeer indrukwekkend. Alle boeddhisten in Sri Lanka mediteren, reflecteren en staan stil bij bepaalde onderwerpen. Bijna iedereen is in het wit gekleed en aangekomen bij de tempel spelen ze muziek. Het leek wel kerstmis, wat een lampjes overal! Als je dan toch in Kandy bent neem dan ook een kijkje in de stad.
  • Ella: in Kandy wilden we een auto huren. Dat ging niet zo makkelijk. Je kunt er namelijk alleen een auto met driver huren. We besloten dit laatste voor 4 dagen te doen. Achteraf waren we ook blij dat we het zo hadden gedaan, zo konden we onderweg allebei genieten van de omgeving. De driver zette ons af bij het hotel. Wilden we ergens heen dan spraken we een tijd af waarop hij ons oppikte. Onderweg naar Ella wilden we door de Hill Country rijden. Daar rijd je namelijk door de theeplantages heen en kom je een paar watervallen tegen. Wat een prachtige natuur! Daarna reden we door naar Ella. Het is een ontzettend klein dorpje met maar een hoofdstraat, een paar winkeltjes, restaurantjes en een treinstation. De reden dat wij naar Ella wilden, was om het treinstation. Vanaf Ella kun je op de trein stappen en maak je een indrukwekkende treinreis. Onze driver had de dag van vertrek onze rugzakken opgepikt, zodat we die niet hoefden mee te nemen in de trein.
    Tip: koop een 2e- of 3e-klaskaartje. Als je een 1e-klastreinkaartje koopt zijn de ramen dicht en zit je in een koude airco. Als je echt voor de treinbeleving wilt gaan, koop dan een kaartje voor de 2e of 3e klas en ga lekker in de deuropening zitten waar je met je benen uit de trein bungelt. In Haputale stapten we uit. Onze driver stond ons al op te wachten. Met de auto bracht hij ons naar de volgende mooie plek: Uda Walawe!
  • Uda Walawe: dit kleine plaatsje is een must om naar toe te gaan. Wij waren er voor de safari. We kwamen al vroeg aan dus konden we een dagje relaxen bij het zwembad. De volgende ochtend gingen we op safari. Om 5.30 uur werden we opgepikt en zagen we ook nog de zon opkomen. In de volgende uurtjes zagen we olifanten, flamingo’s, vossen, herten, arenden, krokodillen, apen en vogels waarvan we de naam niet weten. Wat was dit ontzettend gaaf. Ook Ties heeft alleen maar lopen wijzen, die vond het prachtig! Rond 13.00 uur was onze safaritrip voorbij en stond onze driver al op de afgesproken plek om ons naar Tissamaharama te brengen.
  • Tissamaharama: na 2 uurtjes rijden kwamen we aan in Tissamaharama. Vlak bij dit plaatsje ligt het Yala National Park, waar we de volgende dag op safari zouden gaan. Om 5.00 uur werden we opgepikt. Ties hadden we in de draagzak mee en viel weer in slaap zodra we in de jeep zaten. Ook deze safari is een must. We zagen een luipaard – erg indrukwekkend – en ook nog vele andere dieren! Na de safari pakten we onze rugtassen weer. Onze driver bracht ons naar Tangalle. Het werd namelijk hoog tijd om eens te relaxen!
  • Tangalle: we zijn in Tangalle alleen het hotel uit geweest om even naar het strand te gaan. Verder bleven we in ons hotel om lekker te relaxen en te zwemmen.
    Tip: neem je Deryan tent mee. De hotelkamer was dan weliswaar vlakbij, zelf vonden we het fijner om Ties in zijn tentje onder een palmboom bij het zwembad te laten slapen. Zo lagen wij er ook wat relaxter bij.
  • Galle: na een paar heerlijke relaxdagen gingen we naar het plaatsje Galle. Onderweg maakten we nog een stop bij de theeplantage Herman. Daar kregen we een rondleiding en een theeproeverij voor een kleine prijs. Zo mooi om te zien hoe ze hier stap voor stap laten zien hoe ze thee maken. Je kon ook thee kopen, dus we hadden gelijk onze souvenirs binnen voor thuis! Na de theeplantage gingen we verder en kwamen we ook nog stilt fishermen tegen. Deze vissers gaan vroeg in de ochtend of in de namiddag op een soort van lange paal zitten om in de oceaan te vissen.
    Tip: als je een foto wilt maken doe dat dan vanuit de rijdende auto. Wij vroegen de driver om te stoppen zodat we een foto konden maken, maar toen kwamen er een paar vissers op ons af stormen om aan te geven dat het geld kost om een foto te maken. Het bedrag dat ze vroegen, was ontzettend hoog.Na 3 uurtjes kwamen we aan in Galle, een mooi historisch stadje. Er staat een oud fort dat door de Nederlanders is gebouwd. Erg leuk om door Galle heen te lopen. We zijn er een nachtje geweest, voor ons was dat genoeg.
  • Colombo: na een nacht in Galle werden we de volgende ochtend opgehaald door 2 tuktuks. We pasten kennelijk niet met al onze bagage en mijn man Ed zijn lange benen in 1 tuktuk. We werden afgezet bij het Galle Railway StationDe treinreis naar Colombo duurde 3 uur, maar ook dan zie je weer heel veel van Sri Lanka! In Colombo beleefden we onze laatste 2 dagen heerlijk relaxed en shopten en zwommen we een beetje.

Nog een allerlaatste tip!

Boek alleen vliegtickets en de eerste 2 nachten bij aankomst. Zo heb je alle vrijheid om te gaan en staan waar je maar wilt!

Take me to Sri Lanka!

Lijkt Sri Lanka jou ook wel wat? Takemeto.nl heeft al wat informatie over deze bestemming voor je op een rijtje gezet.

• Je vliegt vanaf Schiphol Amsterdam in +/- 12 uur inclusief overstap naar Bandaranaike International Airport in Colombo
  • De beste reistijd voor Sri Lanka is februari en maart
  • Onder andere KLM vliegt met tussenstop op Colombo
  • Deze leuke hotels voor de eerste dagen in Colombo boek je op Booking.com
  • Liever een pakketreis? Check bijvoorbeeld TUI.nl of D-reizen

Deze blogs al gelezen?

Vakantie met twee ‘eenkindgezinnen’ op Mallorca: dubbel avontuur!

Wij zijn met z’n drietjes thuis: m’n vriend, ons dochtertje Puck (7) en ikzelf. We reizen (en reisden) dan ook heel wat samen. Toen Puck kleiner was, ging dat vaak zonder slag of stoot.

Vakantiehuistip: Villa Miali Curaçao

“Afgelopen maart verbleven wij met onze kleuter van 4 en baby van 9 maanden 2 weken in een van de appartementen van Villa Miali, gelegen in de rustige villawijk Vista Royal en op een steenworp afstand van Jan Thiel Beach.”

Interrailen met een dreumes? Het kan! Femke vertelt!

Rechts van mij slaapt mijn vriend, links onze zoon. Vanuit de hotelkamer in een goedkoop pensionnetje in Frankfurt hoor ik in de kamer naast ons al ruim een uur bellende, lachende en discussiërende Italianen.