Dé perfecte accommodatie voor een weekendje met kinderen in prachtig Praag!

Auteur: Annemarie

Dit artikel is gepubliceerd op: 2/12/2019

Na onze iets te korte zomervakantie in augustus besloten we al snel om in oktober nog een lang weekend weg te gaan met zijn 3’en. Op datzelfde moment kwam Takemeto.nl met de vraag wie er een hotel wilde testen voor een nieuwe samenwerking. Dat lieten we ons dus geen 2 keer zeggen!

Het was nog even afwachten of het Praag of Berlijn zou worden, voor ons allebei onbekende steden. We hadden wel een lichte voorkeur voor Praag, omdat we überhaupt nog nooit in Tsjechië waren geweest.

And Prague it was!

We kregen te horen dat we 3 nachten van harte welkom waren in a&o Hostel Prague Rhea, een vrij nieuw hostel op ongeveer 20 minuten rijden van het oude centrum van Praag. Om heel eerlijk te zijn geen accommodatie die ik zelf zou boeken. We zijn namelijk nogal van de luxe hotels; je weet wel: daar waar je bagage op een wagentje naar je kamer wordt gereden en waar je bij de roomservice alles kunt bestellen wat je maar wilt.

Aangenaam verrast

Gelukkig las ik dat a&o Hostel Prague Rhea eigenlijk een beetje een combinatie van hostel en hotel is. Er is een groot gedeelte met slaapzalen en de volgeladen bussen met pubers rijden af en aan, maar het hotelgedeelte staat daar eigenlijk los van. Toen we zaterdagmiddag aankwamen, was het rustig in het hostel. We kwamen binnen in een grote, sfeervolle hal en onze dochter spotte di-rect de ruime speelhoek, waar ze de rest van ons verblijf nog heel wat uurtjes in door zou brengen. Het inchecken ging vrij vlot en we kregen een familyroom op de 14e verdieping.

Het inchecken ging vrij vlot en we kregen een familyroom op de 14e verdieping.

Balzaal

Vol verwachting namen we de lift naar boven, benieuwd hoe de kamer er precies uit zou zien. Bij binnenkomst vielen onze monden open; het was een soort dubbele hotelkamer met aan de ene kant een 2-persoonsbed, badkamer en apart toilet en aan de andere kant een minstens zo grote ruimte met 2 (!) stapelbedden! Superhandig als je met meerdere kinderen reist en het qua leeftijd nog geen optie is om een eigen kamer voor ze te boeken. Ook voor onze dochter was dit top, haar ledikantje stond in het gedeelte met de stapelbedden, waardoor we in ‘ons’ gedeelte gewoon ’s avonds de lampen aan hadden en wat konden praten en zo, zonder dat ze daar wakker van werd.

Extra leuk trouwens: voor elke dag dat je je kamer niet laat schoonmaken, krijg je een gratis drankje aan de bar!

Kindvriendelijke omgeving

De kamer was mooi schoon en had een prachtig uitzicht over het park tegenover het hotel. In dat park zijn meerdere leuke speeltuintjes trouwens, waar het stikt van de kinderen uit de omringende flatgebouwen. Voor Sophie was dit een welkome afwisseling van al dat geloop door Praag in ieder geval. Het dichtstbijzijnde metrostation Strašnická ligt op 20 minuten loopafstand. Hier kun je rechtstreeks met de metro in een kwartiertje naar het centrum van Praag. ’s Avonds hebben wij trouwens enkele keren een Uber terug naar het hotel genomen, dat kostte ongeveer € 10 à 12.

Ontbijt in overvloed

We hadden bij het inchecken 3 gekleurde bandjes gekregen. Deze konden we ’s ochtends laten zien in de ontbijtzaal. In de praktijk werd er nauwelijks naar gekeken of op gecontroleerd. Ook over het ontbijt waren wij dik tevreden. Het was heel uitgebreid en alles werd alweer bijgevuld, voordat het helemaal op was. In de lift hing een papier met daarop een indicatie van de drukte op bepaalde tijdstippen. Rond 8.00 uur is het bijvoorbeeld spitsuur, zeker ook omdat alle groepen veelal om 9.00 uur het hostel weer verlieten voor een of andere excursie. Met onze vroege vogel die ervan houdt haar dag voor 6.00 uur te beginnen, zaten wij dus elke dag heel rustig aan het ontbijt.

Ondanks de grote groepen die er verbleven, vonden wij het ook écht een familiehotel. Alle voorzieningen voor kinderen zijn er, je kunt er bijvoorbeeld zelfs een buggy huren. Dikke aanrader dus! Praag zelf is trouwens ook prachtig, daarover lees je meer in m’n volgende blog.

Deze blogs al gelezen?

Vakantie met twee ‘eenkindgezinnen’ op Mallorca: dubbel avontuur!

Wij zijn met z’n drietjes thuis: m’n vriend, ons dochtertje Puck (7) en ikzelf. We reizen (en reisden) dan ook heel wat samen. Toen Puck kleiner was, ging dat vaak zonder slag of stoot.

Vakantiehuistip: Villa Miali Curaçao

“Afgelopen maart verbleven wij met onze kleuter van 4 en baby van 9 maanden 2 weken in een van de appartementen van Villa Miali, gelegen in de rustige villawijk Vista Royal en op een steenworp afstand van Jan Thiel Beach.”

Interrailen met een dreumes? Het kan! Femke vertelt!

Rechts van mij slaapt mijn vriend, links onze zoon. Vanuit de hotelkamer in een goedkoop pensionnetje in Frankfurt hoor ik in de kamer naast ons al ruim een uur bellende, lachende en discussiërende Italianen.