Cat Ba/Halong Bay met onze dreumes: een hoogte- en een dieptepunt!

Auteur: Anne

Dit artikel is gepubliceerd op: 2/02/2019

Als je in Vietnam bent, móet je natuurlijk ook naar het wereldwonder van Vietnam: Halong Bay! Een goede uitvalsbasis om dit gebied te verkennen is het eiland Cat Ba, dat tevens het grootste eiland van Vietnam is. We hadden een prima en goed beoordeeld hotel gevonden voor 3 nachten en het hotel in Hanoi zou de 3,5 uur durende reis ernaartoe regelen.

Hanoi – Cat Ba

Zo gezegd, zo gedaan. Om 8.00 uur ’s ochtends pikte een busje ons op bij The Light Hotel in Hanoi. Nadat we nog zeker 20 andere mensen hadden opgehaald – en het vrij krappe (op waarschijnlijk Vietnamese mensen ingesteld) busje vol zat – reden we in een ruk door naar de ‘haven’ van Cat Hai, onderweg ons vergapend aan de enorme industrie die rond Hai Phong uit de grond gestampt werd. In Cat Hai lag de boot klaar die ons binnen 10 minuten naar Cat Ba Island bracht. Daar stapten we opnieuw in een bus en een klein half uur later waren we op de plaats van bestemming! Precies op tijd voor het middagslaapje van Puck.

Tip: je kunt vast ook zelf alles boeken, maar als je de reis vanuit Hanoi via een agency of gewoon via je hotel laat regelen dan weet je zeker dat alles op elkaar aansluit!

Dieptepunt: het ‘goed beoordeelde’ hotel

Ik zal het maar gelijk zeggen: het Thai Duong hotel had hele goede recensies (een 9,2 op Booking.com), maar wij waren er niet zo blij mee. Beter gezegd: het was tot dan toe ons dieptepunt. Na aankomst deed Puck haar middagslaapje en Joep en ik besloten ook even een beetje te dutten in het klamme, vochtige bed. Ik viel al vrij snel in slaap en Joep ook… Totdat hij ineens schreeuwde: “ANNN..!!” – ik schoot als een speer uit bed en stond binnen een seconde op de gang. Joep werd namelijk wakker van een kakkerlak die TUSSEN ONS IN zat. OMG!

We twijfelden eerst nog of we direct naar een ander hotel zouden gaan. Helaas was er niet veel (‘goeds’) beschikbaar dus nadat we bij de eigenaresse hadden aangegeven wat ons was overkomen zijn we akkoord gegaan met een andere familiekamer. En besloten we ter plekke ook maar 2 nachten te blijven in plaats van 3.

Vanaf dat moment hebben we eigenlijk niet echt meer genoten van het hotel – dat toch wel een beetje je ’thuis’ is als je op reis bent. Het rook er naar natte hondenbrokken in een kelder en de 2 nachten hebben we niet heel goed geslapen. Ook in de nieuwe kamer was alles vochtig en klam: beddengoed, handdoeken en zelfs het toiletpapier. Gelukkig sliep Puck in het afgesloten Deryan tentje en had ik voor ons een klamboe mee. Omdat we het niet heel fris vonden hebben we de 2 nachten – bij gebrek aan een nachtlampje – met de tv aan geslapen zodat we in ieder geval direct konden zien of er ongedierte in ons bed kroop.

We waren al een beetje sceptisch bij het boeken; de receptie en kamers zagen er een beetje gedateerd uit maar alle recensies waren zo positief. Dus daarom hadden we toch maar voor dit hotel gekozen. De recensies bleken vooral over de vriendelijke eigenaresse te gaan – en daar is zeker geen woord aan gelogen – maar voor ons geen reden om zo’n hoog cijfer te geven, op geen enkel vlak. Omdat we niet 3 maar 2 nachten zouden blijven moesten we de boeking bij Booking.com annuleren – wat inhield dat we geen recensie konden schrijven. Ik vind het vervelend om zo negatief te zijn maar dit hotel raden we niet aan.

Hadden we de tip van onze blogger Nikie maar opgevolgd 😉 zij verbleef op hetzelfde eiland, in Lan Homestay.

Tip: check meerdere recensies van verschillende websites; dus bijvoorbeeld Booking.com, Tripadvisor, Agoda, Hotels.com et cetera.

Hoogtepunt: de boottrip door Halong Bay + Cannon Fort

We hadden de eerste nacht overleefd. De vriendelijke eigenaar en eigenaresse hadden voor ons een private boat geregeld (inclusief taxi) waarmee we een ochtend door Halong Bay zouden varen. Overigens zijn er ook tours van meerdere dagen of een hele dag, maar met Puck vonden we een halve dag ook prima.

Die ochtend werden we vroeg opgehaald en 10 minuten later stapten we op onze ‘eigen’ boot. En wat voor een boot! Niet super de luxe maar wel lekker groot! Heerlijk, het hele dek voor onszelf. We genoten van het prachtige uitzicht, wat was dát mooi! Dat dit gebied een UNESCO beschermd erfgoed is snap ik wel! Joep is nog even gaan kanoën en we deden nog even Monkey Island aan. Zoals de naam al doet vermoeden, lopen daar de apen in het wild rond. Geen must do maar wel leuk gezien te hebben.

We genoten van het prachtige uitzicht, wat was dát mooi!

In de middag besloten we toch nog even naar Cannon Fort te lopen (tip: ga niet met een buggy maar draagzak), een oude militaire basis op het eiland. Het was een steile wandeling van bijna 45 minuten maar zeker de moeite waard! Wauw, ook hier zo’n mooi uitzicht! Er zijn 2 view points, degene met het grotere restaurant erbij vonden wij het mooist!

Deze 2 uitstapjes maakten ons verblijf in Cat Ba, dat toch wel een beetje tegenviel door de kakkerlak en inmiddels ook een aantal gespotte ratten in restaurants, helemaal goed! De volgende dag waren we stiekem toch wel erg blij dat we naar Hoi An gingen… Daarover het volgende blog meer!

Tot slot nog wat tips!

• Neem voldoende cash mee naar Cat Ba, want er is maar 1 pinautomaat op het eiland en die is soms leeg (weten we uit ervaring).
  • We hebben heerlijk gegeten bij Jummy (er zijn er 2) en Casa Bonita.

Lees ook mijn blog met tips over Hanoi met kids en check de Hanoi met kinderen pagina met meer informatie over deze bruisende stad.

Onze favoriete reisartikelen voor een vakantie met kinderen

Volg ons ook op:

Recente blogs:

Updates ontvangen?

Meld je aan
Sorry but there is some error in adding your email to our subscriber list. Please try again
Het inschrijven is gelukt!