7 dagen Berlijn met een peuter: tips galore! (deel 2)

Auteur: Susanne

Dit artikel is gepubliceerd op: 26/10/2018

Vroeger vlogen we nog van hot naar her, maar sinds de komst van onze inmiddels 2-jarige zoon staat onze wanderlust op een ernstig laag pitje. Hmm… Tijd dus om daar verandering in te brengen. We hebben Berlijn weliswaar al 3 keer eerder bezocht, maar de gedachte om er een 4e keer naartoe te gaan, staat ons wel aan.

In mijn vorige blog vertelde ik over de voorbereidingen over onze reis naar Berlijn. Hieronder vind je alle plekken die we hebben bezocht in deze fantastische stad.

Dag 1: boodschappen en sightseeën

Op de 1e dag in Berlijn halen we na ons ontbijt wat luiers en andere kleine dingetjes bij drogisterijketen DM in het Europa Center. Onze zoon staat minstens een halfuur te kijken naar een fontein. Hij vindt hem zo prachtig dat hij er de dagen daarna het liefst weer naartoe gaat (je kent het wel: water, een trap, het glimt en zelf loop je straal langs dit soort plekken). Elke DM heeft trouwens een verschoonplek voor je kindje (alle maten luiers liggen klaar) en er staat speelgoed. Papa doet even de boodschapjes en mama staat naast het hobbelpaard.

Daarna nemen we bus 100. Ok, een buggy blijkt in dit geval niet zo handig. In de toch wel drukke bus trek je de buggy niet even omhoog naar het bovendek waar je zo’n mooi uitzicht hebt op alle toeristische plekjes. Maar dat mag de pret niet drukken overigens. Onze peuter zit op schoot en kijkt naar alle andere bussen en voertuigen en wij zien de rijen voor de attracties die wij al eens hebben gezien. Het eindpunt is de Alexanderplatz. Hoe leuk is het als je daar onverwachts trampolines ontdekt in de stoep onder de bomen. We bewonderen de hoge Fernsehturm en nemen dan de tram naar Prenzlauer Berg. We willen eigenlijk gaan lopen, maar het is warm en de tram staat al voor onze neus, dus tja…

Elke donderdagmiddag is er een ekomarkt aan het Kollwitzplatz. Op hetzelfde plein vind je een grote mooie speeltuin. De speeltuinen in Berlijn zijn over het algemeen overzichtelijk, mooi, zeer kindvriendelijk, omringd door groen en vaak verdeeld in leeftijdscategorieën. Na de speeltuin en de markt is het tijd voor een ijsje bij Anna Blume en wandelen we nog wat in de wijk zelf.

Dag 2: ZOO Berlin

Vrijdag is het dan tijd voor ZOO Berlin. Deze grote dierentuin is groen, heeft fijne brede wandelpaden en er zijn heel veel soorten dieren. Onze zoon mag met zijn 2 jaar gratis naar binnen. Hij rent van verblijf naar verblijf en geniet intens. Ook in de dierentuin hebben ze een speeltuin en wat voor een! Prachtig gewoon! We bestuderen de plattegrond grondig om te zien welke dieren we hebben gehad en welke er nog komen. We besluiten uiteindelijk een klein stukje over te slaan (die hebben we in Artis ook, zeggen we maar), want om een uur of 2 wordt onze peuter vaak moe. We kopen een heel leuk zoekboek in de shop en spotten ook nog net de neushoorn.

Dag 3: Gedächtniskirch, Lego Store en Markthalle Neun

Zaterdag starten we bij de Gedächtniskirche. We steken een kaarsje aan en onze zoon zoekt naar de kleurtjes in de mooie ramen in het nieuwe gedeelte. In het oude gedeelte vermaakt hij zich opperbest door de mozaïek op de grond te bestuderen en er een eigen spel van te maken.
We lopen door naar de Lego Store. Op de bovenste verdieping mag je zelf bouwen. We voelen ons daar alle 3 weer kind en bouwen er lustig op los. We rukken ons los van de Lego en gaan dan naar de buren: het warenhuis KaDeWe. Daar smikkelen we op de bijna bovenste verdieping van een taartje om vervolgens de boeken en het speelgoed te bekijken. Onze zoon kiest een paar Siku autootjes uit en knuffelt met wat knuffels.

Visuals: Designstudio Pentastic.

Het is erg warm buiten en we twijfelen of we wel naar Markthalle Neun moeten gaan (wat ons plan was). We besluiten het toch te doen en nemen de metro naar Kottbusser Tor. Markthalle Neun is een fijne plek als je lekker wilt eten. Voor iedereen is er wel wat te vinden. Dan door naar Betanien, een oud hospitaal (het ruikt er zelfs nog een beetje naar) dat nu een cultureel centrum is. Onze zoon rent door de brede gangen en wij bekijken de tentoonstelling.

Dag 4: Technikmuseum en Mauerpark

Zondag staat het Technikmuseum op de planning. Dit grote museum is verdeeld over verschillende gebouwen. Beneden staat het vol met oude treinen en buiten kun je naar het rangeerstation, de molens en de speeltuin. Op de bovenste verdieping vinden we de boten en de vliegtuigen. Het is een mooi museum, maar er zijn ook wel wat herinneringen uit de oorlog. Sommige zijn best confronterend. Na de lunch nemen we de metro naar het Mauerpark. Daar is op een zondag zo ongeveer heel Berlijn te vinden. Officieel is het een vlooienmarkt, maar je vindt er van alles: eten, kleding, vintage, kunst maar vooral een fijne sfeer! Op de weg ernaartoe smikkelen we een ijsje bij California Pops.

Dag 5: Hackesche Höfe en lunch bij Beets and Roots

Op maandag nemen we de trein naar de Hackesche Höfe. In de hofjes zijn leuke winkeltjes gevestigd en de panden zijn prachtig begroeid. Het is er gezellig. In de Ampelmann Shop sorteert onze zoon als bonus nog even de broches door alles in een bak te kieperen… Sorry, dat waren wij… Ik scoor daarna nog een prachtige vilten tas in de Home on Earth. We lopen door naar ‘Do you read me?!’ Daar wilde ik graag naartoe, want mooie boeken over design. Ik geniet van mijn momentje.

We lunchen bij Beets and Roots. Even een vitamin boost. Onze zoon zit aan een broodje, voor hem geen saladebowl. Komt nog wel. Ik bestel aan de counter en de medewerker vertelt me dat als ik een nummer van Rihanna hoor, ik het mag komen ophalen. Bruce Willis, Morgan Freeman en Madonna staan naast mij overigens. Buiten smullen we enorm en met de enige regenbui in deze vakantie besluiten we naar Viel Spiel te lopen, een speelgoedwinkel waar onze zoon even zijn hart ophaalt met de BRIO treintjes. Ik bestudeer de kaart van Mitte die ik pakte bij Beets and Roots. Hij is gemaakt met de buurtbewoners en er staan zo veel toffe plekken op. Een ervan is Woop Woop, onze volgende stop. Ter plekke maken ze een heerlijk ijsje voor me.

We zijn alweer dicht bij de Fernsehturm (de toren zie je bijna overal en is een goed oriëntatiepunt!) en we wandelen lekker door, even wat metertjes maken. Dan terug met de U-Bahn naar het hotel. Ondertussen weten we dat we overdag een broodje en wat fruit moeten kopen zodat onze zoon die in het hotel op kan smikkelen. Hebben we altijd wat achter de hand, werkt goed.

Dag 6: Friedrichshain en de Spree

Op dinsdag verkennen we Friedrichshain. We nemen de U-Bahn naar de Warschauer Strasse en stappen uit in een wat rauwe omgeving op weg naar de East Side Gallery. We zijn er beiden nog niet geweest en het is interessant om de muur te zien en te beseffen dat het nog niet eens zo heel lang geleden was dat je niet naar de andere kant kon. We lopen de hele muur af langs de schilderingen en de muzikanten ervoor. Op de terugweg wandelen we langs rivier de Spree. Met een ijsje erbij genieten we van het zicht op de Oberbaumbrücke.

We doen nog een luierstop bij de DM en lopen dan door naar Shakespeare and Sons (boeken en bagels, njum!) om via de platenzaak met verrassend veel Nederlandse artiesten naar de Karl Marx Allee te wandelen. Volgende stop is het Friedrichshain volkspark. Het deed ons denken aan een een park in Parijs en we wandelen zoekend naar een speeltuin langs een fontein en over kronkelpaden. Er zijn daar 5 speeltuinen, wij gaan naar een zeer grote achter de heuvel. Onze zoon raakt niet uitgespeeld en 2 uur later zit hij zwart van het zand uitgeput in de buggy. Met de tram gaan we naar Alexanderplatz en dan met de metro terug.

Dag 7: shop till you drop en Charlie’s Checkpoint

Van onze laatste dag maken we een winkeldag. Onze peuter wil niks liever dan lekker in de buggy zitten, moe van de prikkels. Hij kijkt auto’s, bussen en trams. We bouwen nog een keer in de Lego store en met een slapende peuter gaan we naar Lafayette. We stappen op het verkeerde station uit, maar ontdekken daardoor wel 2 leuke winkeltjes (Bob is Pop en hun buren) en lopen langs de trabi’s, de luchtballon en Charlie’s Checkpoint. In het hotel pakken we de boel in, nog een keer in bad spetteren en dan slapen. De vakantie zit erop.

Ook een 4e keer hebben we weer genoten van Berlijn. Het reizen smaakte naar meer. Volgende keer een weerzien met Londen, of Hamburg ontdekken.. Er is nog genoeg te beleven!

Waarom Berlijn met een peuter

• Het is een prachtige groene stad.
  • Er is veel te doen voor (jonge) kinderen: dierentuin, Lego store, speeltuinen, parken, musea.
  • Het is dichtbij, zeker met het vliegtuig. Vlieg je voor de eerste keer met je kind dan is dit een fijn stukje om te zien hoe het gaat.
  • Er is genoeg aanbod qua eten. Wij zaten de meeste avonden (of middagen) bij een Italiaan, maar er is zo veel te krijgen.
  • Het is een zeer kindvriendelijke stad: kinderstoelen in overvloed, genoeg plekken om je kindje te verschonen, veel speeltuinen.

Deze blogs over Berlijn met kinderen al gelezen?

Op stedentrip met een peuter: neem je de trein of toch het vliegtuig?

Elk jaar gaan mijn man en ik met Mick (2017) rond kerst op stedentrip. Even lekker met z’n 3'tjes op pad. We zijn voor het

Lees verder

Met de auto én 3 kinderen naar Berlijn – hoe bereid je je daarop voor?

Wie ons al wat langer kent of volgt, weet dat we meestal met onze oude, maar geliefde Peugeot-camper door…

Berlijn ontdekken met kids? Brechje pakte de fiets (en het was super!)

Met onze camper en 3 jonge kinderen van 7, 10 en 12 jaar oud zoeken we liever de natuur en het vermaak van een camping